Dag 1 – Tweede keer dit jaar naar Rømø

21 oktober 2017 - Rømø, Denemarken

Het zat eigenlijk niet in de planning, maar we zijn – zoals al in de titel staat – dit jaar voor de tweede keer op dit heerlijke schiereiland. Vanwege mijn fikse burnout na de zomervakantie zit ik al een poosje thuis en Reint vond dit een prima aanleiding om nog even een paar dagen er tussenuit te gaan. Dat hij dan een ook een weekje vrij is, is mooi meegenomen, hahaha. Een grote stad of een verre reis vonden we geen goed idee en waar vind je nog echte rust…? Precies … in Denemarken. Vanmorgen om half acht ging onze wekker en even later stapten we in de auto met een aanhanger erachter. Hoezo? Nou, we hebben onze motor meegenomen, zodat we hier hopelijk nog een paar fijne ritten kunnen maken. Het spetterde een beetje toen we drie kwartier later voorbij de Nederland-Duitse grens reden, maar daarna werd het droog. We hebben een paar keer kort gestopt, om medicijnen voor mijn schildklier in te nemen, een plas te doen en wat lekkers te halen bij een benzinepomp. Voor de rest schoten we met een gangetje van 100 km/h toch redelijk op. Bij Hamburg was het wat drukker, maar even na half twee passeerden we de Duits-Deense grens. Het was niet warm, ongeveer 14 graden, maar er stond niet veel wind en dat scheelt met het rijden. Op de Rømø-dam zijn we halverwege even gestopt om over het wad te kijken. Er vlogen grote groepen vogels in de verte, maar er waren ook donkere wolken…! In het feriecenter in Havneby hebben we de sleutel opgehaald van ons huisje. Niet het huis dat we al twee keer eerder hadden, maar nu één midden op het eiland, in het bos. Dit gebied heet Bolilmark. Het regende inmiddels en dus moesten we rennen toen we de auto uitpakten. Gelukkig staat de koffie altijd klaar als je via dit centrum boekt, je hoeft het apparaat alleen maar aan te zetten en dus zaten we al gauw achter een lekker warm bakje. Na de koffie was het droog en dus ging Reint de motor op de veranda zetten. We hebben een geweldig uitzicht dus. Ik ging ondertussen ons grondgebied verkennen en er staan ontzettend veel verschillende paddestoelen. Mijn camera stond dus op de macro-stand en ik heb mooie foto’s gemaakt. De geur van de dennenbomen hier is altijd weer zalig en de stilte is ongelooflijk. Je hoort alleen vogels en soms in de verte een auto. Toen het zacht begon te regenen zijn we naar binnen gegaan en ik heb even zitten kleuren (een soort huiswerk van de psychologe, haha). Tegen half zes zijn we in de auto gestapt, het miezerde, om te gaan tanken. Daarna zijn we naar het Sønderstrand gereden, maar we zijn het strand zelf niet opgegaan. Er zaten honderden rotganzen op het wad en er liepen toch nog heel wat mensen uit te waaien. Het begon harder te regenen en daarom zijn wij rechtstreeks naar de Havneby Kro, een restaurant, gereden. We hebben er een zalig burgermenu gegeten, dat je niet kunt vergelijken met fastfood. We hadden een broodje met pulled pork en één met een burger met bacon. Op beide zat natuurlijk ook sla en uien enz. Halverwege hebben we geruild en we waren het erover eens dat de pulled pork het lekkerst was. Ook de patat was bruin en lekker, maar dat kwam ook door de pot mayo die we erbij kregen. Ze gaan het nog leren die buitenlanders, dat wij VEEL mayo willen…zalig. Toen we buiten kwamen regende het hardop en was het pikkedonker. We reden snel naar ons huis, want Reint wilde lekker in bad. Helaas heeft ‘ie nu ruzie … met de boiler. Die is namelijk leeg nadat het bad halfvol is en nu moet ‘ie wachten totdat er weer nieuw warm water is. Dat is even een vieze tegenvaller dus. Hopelijk is het morgen droog, zodat we naar het strand kunnen.

1. Tally:
    22 oktober 2017
    Het klinkt allemaal erg goed. Geniet ervan met z'n tweetjes!
  2. Sonja:
    22 oktober 2017
    Veel plezier daar. Zelf een paar keer naar Denemarken geweest en er altijd een leuke tijd gehad! Geniet van de rust en ruimte.
  3. Anna:
    22 oktober 2017
    Geniet er lekker van, heerlijk
  4. Ria Bijlholt:
    22 oktober 2017
    Geniet er lekker van samen
  5. Trees Tepper:
    Veel plezier!