Dag 17 – Naar de dierentuin van Münster

22 augustus 2017 - Münster, Duitsland

Vanmorgen hebben we wat aangeklooid qua ontbijt, een paar koekjes, een chocoladecroissant en een kop koffie en toen hadden we energie genoeg om (met de auto) naar de dierentuin te gaan. Het is maar 10 km. hier vandaan, maar we wilden aansluitend langs de Lidl om wat nieuw drinken in te slaan. Het begon vanmorgen wat licht bewolkt en koel, maar toen we op het punt stonden om weg te gaan brak de zon door en gooiden we onze vesten terug de caravan in. Daar wilden we niet mee slepen. We hadden wat pakjes chocomelk, croissantjes en bifi-worsten in de rugzak gegooid en daarmee was ‘ie zwaar genoeg. We moesten dwars door de stad, want de dierentuin ligt aan de andere kant van het water, maar we waren er in no time natuurlijk. Er liepen niet heel erg veel mensen richting de ingang en ook qua geparkeerde auto’s viel het ons mee. Eenmaal binnen in het park, vroegen we ons soms werkelijk af of mensen met kinderen alleen naar de speeltuinen gaan, want dan zag je even helemaal niemand. Het was erg rustig, ook bij de robbenshow en op de voedertijden. Je kon overal vooraan staan om naar de dieren te kijken en foto’s maken zonder mensen erop – wat ik het liefste doe – was makkelijk. Het is een mooie, redelijk moderne en vooral ruim opgezette dierentuin. De verblijven zijn groot en de nodige hokken prachtig aangekleed met hout of schilderingen. Er waren direct in het begin al wat dieren die we nog nooit in andere dierentuinen hadden gezien, zoals bonte marters en pekari’s (een varkenachtige) en dat is best leuk. We zijn natuurlijk al wat gewend en dan ga je gauw vergelijken, maar dit is wel een aanrader. Wat we ook altijd kunnen waarderen zijn de wilde dieren die profiteren van alles in de dierentuin. We zagen een blauwe reiger die de hele dag in de buurt van de pelikanen bleef, jonge meerkoeten in de vijver bij de struisvogels en muisjes die het voer van de vogels pikten en er razendsnel mee verdwenen in hun hol. We hadden geen plattegrond en liepen zodoende eerst het pad dat buitenom liep. Bij een plattegrond zei Brandon dat hij er een foto van zou maken, zodat we alles konden zien. Halverwege de middag was dat het geval volgens hem, maar Reint miste de zebra’s. Dus daar gingen we naar op zoek en onderweg zagen we af en toe weer een pad waar we nog niet langs waren geweest en hadden weer een dier gemist. Brandon kreeg het na een paar gemiste dingen zwaar van ons te verduren natuurlijk, want we “pestten” hem dat hij er zat van was en wegwilde, etc. En elke keer zei hij: “Maar nu hebben we echt alles gezien”. Ja hoor…het zal wel. Uiteindelijk kwamen we bij de savanne en liepen de zebra’s er niet, al stonden ze wel op de bordjes. Langzamerhand gingen we aan het eind van de middag naar de uitgang, maar daar zagen we nog een soort expositie en daarna zei Reint dat we eigenlijk best in de dierentuin konden eten. De prijzen waren hier best redelijk ten opzichte van Nederland en dus hebben we ons weer gewaagd aan curryworst, schnitzel en patat. En dat ze aan Nederlanders gewend zijn hier, dat moge duidelijk zijn door het feit dat er mayo- en ketchupapparaten na de kassa stonden. Heerlijk, dan kun je lekker veel opscheppen (en opeten natuurlijk). Het was ook echt lekker en zoveel dat we niet alles op hadden, maar dat is ook normaal voor ons. Toen we vol zaten, zijn we naar de uitgang gegaan en doorgereden naar de supermarkt.

Lekker in het zonnetje aan de zijkant van de voortent hebben we wat gedronken en ondertussen geappt met Tanacha. Die geniet met Arnoud met volle teugen van Wenen en zijn o.a. naar Schönbrunn geweest, het paleis waar Sissi woonde. De campinghond is vanmorgen en vanavond stil geweest, zonder dat ze geklaagd hebben en dus hadden ze een fijne dag.