Dag 1 – We gaan eindelijk weer eens naar Texel

3 juni 2021 - Texel, Nederland

Na anderhalf jaar is het weer eens tijd om naar ons favoriete Nederlandse waddeneiland te gaan. Gelukkig zijn we vorig jaar een flink aantal keren weggeweest, maar daar heb ik geen verslag van gedaan. Na de zomervakantie in Denemarken zijn we nog een lang weekend naar het Dwingelderveld geweest met de caravan en tussen kerst en oud en nieuw waren we in Callantsoog. Een maand geleden zijn we weer met de caravan vertrokken naar de Sallandse Heuvelrug en nu zitten we lekker op een eiland. We zijn vanmorgen niet te vroeg vertrokken, zo tegen negenen en met een zonnetje en strakblauwe lucht waren we zó in Den Helder en haalden we op het nippertje de boot van 11.30 uur. Rechtsboven De Koog staan we (voor het eerst) op Camping Texion, superklein en geen luxe voorzieningen. Precies wat we zoeken dus. De camping is ingedeeld in kleine hofjes en je kijkt dus nergens tegen de buren aan. De voortent stond er zoals gewoonlijk snel en daarna zijn we op onze fietsen gestapt en naar het vliegveld gepeddeld. Daar was het een drukte van belang met kleine toestellen en er waren ook heel wat mensen. Het terras zat vol en iedereen amuseerde zich met de opstijgende en landende vliegtuigen. We fietsten verder tussen Midden- en Zuid-Eierland door, langs een doorgaande weg. Op den duur kwamen we bij een dijk met schapen en lammetjes. Reint moest daar een cache zoeken, maar het was nog wel een eindje lopen naar het handmatige pontje. De lammetjes waren erg nieuwsgierig, maar lieten zich helaas niet aaien. De cache vonden we wel snel. Gelukkig hadden we ons goed voorbereid op de warme tocht met drinken en lekkers, want het waaide wel behoorlijk, maar de zon stoofde ons ook goed. Her en der stopten we voor een foto of om een cache te zoeken, heerlijk! In natuurgebied Westerkolk staat een vogelkijkhut en ook daar lag een cache, die Reint direct vond. Er vloog een bruine kiekendief boven de plas en nijlganzen met jongen en wat kluten zwommen rond. Wij kenden het gebied niet goed, maar het is wel erg mooi. Via wat omwegen reden we weer richting de camping en hebben daar even koffie gemaakt en rustig gezeten. Voor het avondeten besloten we naar De Koog te lopen en direct aan onze eerste 10 km te beginnen voor de virtuele avondvierdaagse. In het centrum gingen we voor een snelle hap bij een shoarmazaak. We kozen alleen iets anders, namelijk een pizza en gyrosschotel. De kwaliteit was matig en de man sprak nauwelijks fatsoenlijk Nederlands. Dat we er ook nog alleen met cashgeld konden betalen, vond ik echt onvoorstelbaar. We lijken wel een derdewereldland bij tijden, maar ja. Gelukkig had mijn mannetje nog wat pegels in de “buule”. Na het eten werd het in de schaduw frisser en dus liepen we maar gauw in onze korte broeken richting het strand. We moesten wel eerst door de duinen, maar dat is juist het mooie van Texel. Wat weer een heerlijke belevenis: konijnen, fazanten, meeuwen en weinig toeristen. Op het strand was het ook prima vertoeven. Reint zocht nog wat caches bij strandtenten en ik vond ondertussen mooie schelpen en heel veel kwallen om te fotograferen. We waren aan het eind van de wandeling wat moe van het buiten zijn en in de zon lopen, dus op de camping hebben we lekker gedoucht en zijn daarna naar binnen gegaan. Met een bakje thee en de laptop op schoot voel je je al snel weer beter, al gaan we nu wel lekker slapen.