Dag 10 – Naar de Silvretta en de Arlbergpas

29 juli 2019 - Nauders, Oostenrijk

Het was nog wat bewolkt toen we wakker werden, maar in de verte zagen we ook al plukjes blauw. Tijdens het ontbijt besloten we om vandaag naar de Silvretta te gaan. We waren er jaren geleden met de kinderen ook al een keer geweest op een niet al te zonnige dag en we hoopten dat het nu mooier zou zijn. Alleen de rit er naar toe was nog bewolkt, maar vanaf het begin van de Silvretta Hochalpenstrasse scheen de zon en dit doet wonderen voor het oog en de foto’s. We hebben op heel wat parkeerplaatsen  gestopt en tot onze verwondering stond er vaak niemand en ook op de weg was het extreem rustig. Of dat nou komt door de € 13,50 tol? Maar vroeger reed je hier bijna aan elkaar. In elk geval beviel ons dit heel goed en ook de route omhoog was perfect. Nauwelijks haarspeldbochten in tegenstelling tot de andere kant, daar liggen er maar liefst 32. We zagen paarden en veel koeien en we hebben zelfs nog moeten stoppen voor een kleine kudde koeien die verplaatst werd door de herders en hun herdershonden. We houden erg van bergkoeien, ze kijken zo lief, maar dit keer werd ons hart gestolen door de pup van de herdershond. Het beestje huppelde vrolijk naar ons toe totdat de herder hem riep. Hij was nog heel klein en leek op een vosje, zoooo schattig. Het was prachtig groen in de weides naar boven en overal zag je kleine watervallen en stroompjes. Er waren zelfs meertjes waar mensen aan het vliegvissen waren. De meer dan 3000 meter hoge bergen om ons heen waren erg indrukwekkend. Op het hoogste punt waar wij langskwamen, lag een groot stuwmeer en er waren veel mensen aan het roeien. Tegelijkertijd liepen er veel “raar” geklede sporters langs ons, met lange jassen over hun korte sportbroekjes en strakke shirts. Alle jassen waren gelijk en overal stond GBR op. We kregen de indruk dat een Engels roeiteam hier aan het trainen was geweest. Vanaf dit hoogste punt kon je grote spierwitte wolkenpartijen zien aan de kant waar wij gingen afdalen. We zijn er niet doorheen gereden, want ze lagen aan de andere kant van het dal. Wij hadden het dus weer eens bloedheet, terwijl er sneeuw naast ons lag en de wolken soms onder ons, heel gek. Ik heb ontzettend veel foto’s gemaakt en vond het lastig om wat te kiezen voor het verslag, want ze waren allemaal heel mooi. De afdaling met al die gekke haarspeldbochten was ook prima te doen, mede doordat er bijna niemand reed en ik niet al teveel last had van hoogtevrees. Het was toen al de mooiste dag van deze vakantie en de helft van de dag was nog maar om. Via allerlei dorpen reden we uiteindelijk Dalaas binnen, het dorp waar we met de kinderen lang geleden hebben gekampeerd bij een boer. De camping was er nog steeds en het bracht leuke herinneringen met zich mee. Tanacha en Brandon maakten er vrienden en genoten van het stenen slepen in de rivier. Wij genoten nu onderweg van de prachtige Tiroolse houten huizen met hun bakken vol bloemen aan de gevels. Uiteindelijk kwamen we bij de Arlberg Panoramastrasse. Erg vervelend misschien om wéér te zeggen dat het geweldig, prachtig en fantastisch was. Niet extreem hoog, maar zo mooi. Bovenop de Arlbergpas lag een cache en waar lag die precies…naast een veldje met die lieve Oostenrijkse koeien met hun bruine ogen. Ze waren bloednieuwsgierig en lieten zich gewillig aaien, zelfs een kalfje wilde dat wel. We genoten volop van alles: het uitzicht, de beesten, een helicopter die bomen wegsleepte en natuurlijk die lekkere zon. Mijn verbrande schouders zijn herstellende, Reint vervelt alsof ‘ie een rups is en toch is het fijn als de zon schijnt. Het allerlaatste stuk naar Nauders gaat over een 80/100 km weg en daar werd ik toch wel wat soezerig van. Het was een lange, maar absoluut mooiste dag. Vanavond hebben we lekker gegeten bij de burger/steaktent. Reint had fish & chips, typisch Oostenrijks dus (hahaha) en ik zalige spare ribs (ook niet echt lokaal, maar efijn) en daarna om de beurt in het bad. Morgen vertrekken we hier weer en gaan we terug naar Duitsland.

1. Klazina Nobbe:
    30 juli 2019
    We wensen jullie nog een fijne vakantie verder .
    Het is leuk om te lezen jullie verslag van de reis die jullie maken.
  2. Ria Bijlholt:
    30 juli 2019
    Wow wat een mooie omgeving. Fijne reis nog. Jullie zien zo wel echt veel gr ria
  3. Tally:
    30 juli 2019
    Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben. Wij genieten mee van de leuke verslagen en de prachtige foto's (leuk dat er ook zoveel koeienfoto's bij zijn :) )