Dag 17 Afscheid nemen van Zweden en terug naar Denemarken

17 augustus 2018 - Kopenhagen, Denemarken

Vanmorgen werd ik wakker van een man die hardop lag te gapen en ook nog eens naast me lag te woelen. Reint was natuurlijk al eeuwen wakker en was al onderweg geweest als hij alleen was, maar dat is hij niet. Ik lag eigenlijk zalig in ons minihuisje en had nog wel even zin om te blijven liggen, maar ik ben ook niet alleen, dus zijn we er om even voor 8 uitgegaan. Brandon moest nog wakker gemaakt worden, zijn tent moest nog afgebroken worden en de plasdruppels moesten nog ingeleverd worden. De druppel is dus de sleutelhanger om de toiletgebouwen mee te openen, zodat je kunt plassen (en de rest, maar dat spreekt voor zich). Na een praatje met de eigenaar konden we precies om 9 uur onder de slagboom door op weg naar Denemarken. Het was ondanks het redelijk vroege uur al best lekker buiten, de zon zette de thermostaat op 21 graden. Na 2,5 uur rijden stopten we voor een broodje, het zoeken van een cache en een toiletbezoek. Voor het eerst gebruikten we het openbare toilet van een parkeerplaats…en met succes. Het was er schoon, de kraan gaf warm water, er was zeep en zelfs een blower om de handen droog te blazen. De tweede stop deden we vlak voor Malmö om te tanken. Dat is ook een groot voordeel in Zweden. Bij alle tankstations betaal je met je pinpas en je hoeft dus nooit ergens naar binnen en in de rij te staan, zoals in Duitsland altijd het geval is. Het kwik was gestegen tot 26 graden, maar we konden inmiddels over zee uitkijken naar Denemarken en daar hingen toch een partij ongelooflijk grijze en witte wolken, brrrr. Het is ontzettend fijn om langs de kust te rijden, vanwege het uitzicht. Je ziet de Torso Tower in Malmö al ver van tevoren, de zee glinstert in de verte en op de kwelders zitten duizenden vogels. Toen we bij de tolpoorten op de Oresundbrug kwamen, scheen de zon nog net bij ons, maar een paar kilometer verderop gutste de regen uit de wolken in zee. Ook met dit weer vonden we het een genot om er te rijden, zo hoog boven het water met uitzicht naar alle kanten. Halverwege begon het te regenen en even later doken we de tunnel in. Aan het eind van de tunnel kom je in Kopenhagen uit en daar was het nogal druk met verkeer. We vorderden maar langzaam, terwijl onze auto compleet gewassen werd door de stortbui en het nog maar 19 graden was. Om 15.10 draaiden we Camping Absalon op en regende het nog zachtjes. We kregen dit keer een plek aan de andere kant van het grondstuk. De voortent en Brandon’s tent waren snel opgezet en toen was het ook helemaal droog buiten. Een half uur later kwam de zon er zelfs al weer door. Onze overburen (van thuis) waren vandaag ook naar Kopenhagen afgereisd (met zoon en schoondochter) en als het mogelijk was zouden we wat afspreken. Vanavond lukte dat helaas  niet meer, omdat alles zo zeiknat is en wij op mountainbikes zonder spatborden en verlichting fietsen. We hebben nog 2 dagen de kans om elkaar te zien en dat zou natuurlijk heel leuk zijn zo ver van huis, want het is altijd gezellig met z’n allen. Wij zijn met de auto gauw naar Restaurant Butterfly gereden, waar we al 2x eerder aten. Het eten was weer zalig en omdat we de hele dag nog nauwelijks bewogen hadden, zijn Reint en ik vanavond nog even een rondje gaan lopen in de buurt. Even uitbuiken, Pokémon Go spelen en een cache zoeken die we helaas niet vonden. Morgen gaan we lekker de stad in en daar hebben we alle drie zin in.