Dag 3 – Geen zon, maar heel veel geocaches

5 juni 2021 - Texel, Nederland

Vannacht heeft het veel geregend. Het klinkt ook nog eens hard op het caravandak, dus ik heb het een paar keer gehoord. Toen we opstonden was het droog en dat is het wonder boven wonder de hele dag gebleven. De mist was nooit heel ver weg, maar ook niet heel dicht gelukkig. Door onze activiteiten van de afgelopen dagen én dit weertype, besloten we dan ook in de auto te stappen en naar allerlei geocaches te rijden. Meestal zie je dan onderweg ook nog eens hele leuke dingen en dat was vandaag niet anders. We begonnen in het bosrijke gebied De Westermient en daar was het direct raak. Er liepen koeien los over de weg, we zagen ganzen met veel jongen en ontzettend veel langharige schapen en lammetjes. We namen een aantal afslagen naar het strand, waar telkens aan het eind van de weg een geocache lag. We hebben de zee alleen gehoord en niet gezien daar…zo mistig was het. In Den Hoorn ben ik even uitgestapt om bij de supermarkt Texelse kaas te kopen, een standaard souvenir dat we elke keer meenemen, heerlijk! Daarna zijn we naar de Mokbaai gereden en hebben de auto geparkeerd. Op het zuidelijkste punt van Texel liggen de Horspolders en daar hebben we een stukje gewandeld, een cache gevonden en heel veel kleine zangvogels gezien. Ondanks de aanwezige mist was het uitzicht over de Horsmeertjes erg mooi en bloeiden er veel irissen. Tussen de middag reden we naar Oudeschild voor een lekker bakje kibbeling. Het was er in verhouding erg druk, maar ook wel gezellig en in de winkels kon je nog rustig rondkijken. Ook hier lagen nog geocaches die we niet hadden en heb ik veel foto’s gemaakt van de haven. Toen we terugliepen naar de auto kwamen we opeens Dante Santovenia tegen, een topturner/acrobaat/freerunner die we kennen van YouTube. Natuurlijk ben ik met hem op de foto gegaan en hebben we even gekletst. Hij was hier ook even een weekendje uitwaaien. Toen ik de foto postte op m’n Instagram reageerde hij vlot terug. Heel aardig van zo’n 18-jarig toptalent. We toerden daarna nog wat langs de Waddenkust en gingen via het natuurgebied van Natuurmonumenten terug. Maar goed dat we daar langs gingen, want we zagen van heel dichtbij een lepelaar foerageren in de sloot, er liepen tureluurs en ook een ieniemienie pasgeboren kluutje. Helemaal alleen liep ‘ie door het water te banjeren, terwijl een ouder op de oever zat toe te kijken. Zo schattig. Op de camping hebben we genoten van de rust en stilte, onder het genot van een paar koppen koffie. Vorige week had Reint het restaurant van vandaag al besproken. We eten altijd minstens 1x bij Klif 23 in Den Hoorn, waar ze overheerlijke pannenkoeken serveren. Het was weer superlekker en je bent altijd in een mum van tijd weer buiten, zodat we lekker verder over het eiland konden rondrijden. We vonden nog heel wat caches onderweg naar Oosterend. Daar wilde ik heel graag een rondje lopen, want het is een ongelooflijk mooi, klein, schattig dorp…maar overdag (en met mooi weer) is het altijd stervensdruk. Nu was het er bijna verlaten en doordat de zon niet scheen, had ik ook geen last van die ellendige schaduwen die je dan op je foto’s krijgt. Via de Lancasterdijk, waar enorm veel sterns, kluten, kokmeeuwen, kiekendieven en bergeenden waren, gingen we richting De Cocksdorp. Overal waar Reint een geocache moest zoeken, kon ik mooie foto’s maken. In totaal hebben we er 19 caches bij vandaag. Helemaal aan het eind van deze dag werd de bewolking minder, dus morgen wordt het vast beter weer. We hebben lekker gedoucht op de camping en een bakje thee met Bonbonbloc genomen, mmmm. Nu genieten we van een rosé en shandy en straks gaan we weer lekker op ons bedje…daar zijn we echt aan toe!