Dag 6 - Met bussen en treinen naar Leipzig.

6 augustus 2022 - Leipzig, Duitsland

We hebben niet erg lang uitgeslapen en voor het eerst weer onder de dekens gelegen. Het was gisteravond erg koel en dus was de kamer lekker fris. Het was een licht ontbijt, want we hadden allebei niet heel veel trek. Kwark, fruit, broodje en wat drinken en dat was het wel. Om half 10 stapten we de zonnige dag tegemoet en zijn rustig naar de Lidl gegaan om de lege flessen in te leveren. Een half uur te vroeg kwamen we op het station aan, maar beter vroeg dan te laat. Nou ja, voor ons dan, want voor de busmaatschappij geldt dat duidelijk niet. De bus kwam 3 kwartier te laat en daardoor lag Reint zijn schema overhoop. De trein lag er al uit door werkzaamheden, dus erg lekker was het begin niet. In Wernigerode moesten we overstappen op de bus naar Halberstadt en daar konden we de trein nemen naar Halle. Gelukkig was het niet druk in de trein en konden we uitgebreid zitten aan een 4-persoons tafeltje en lunchen. Wel kregen we voor de eerste keer deze vakantie een ticketcontrole. Voor 9 Euro geloven de meeste buschauffeurs het wel en in de trein hadden we dus nog nooit een controleur gezien. In Halle moesten we overstappen en tot onze schrik kwam er een propvolle trein aanrijden en daar moesten wij en alle andere wachtenden nog bij in…jeetje mina. We werden een gangpad ingestouwd en langzamerhand werden we naar voren gedreven. Her en der vond iemand plek, totdat we aan het eind bij een glazen deur kwamen naar de 1e klas. Nog geen minuut later werd er omgeroepen dat die ook gebruikt mocht worden met ons goedkope ticket en zo zaten we prinsheerlijk op een lekkere ruime plek met nog een paar mensen. Een dik half uur later stapten we uit in het ons bekende Leipzig. We hebben hier al een paar keer gekampeerd en vinden het een lekkere, grote, mooie stad met ongekend veel winkels en winkelcentra. Toch zagen we tijdens het rondlopen weer gebouwen die we nog nooit eerder zagen (of ons geheugen wordt slechter en dat is goed mogelijk op onze leeftijd). Het was stervensdruk in de straten en op het mooie plein voor het prachtige stadhuis was één of ander festival aan de gang. Met Brandon hadden we hier 7 jaar geleden een supergoede Italiaan ontdekt en die zat er nog steeds, zodat we ons hoofd niet hoefden te breken waar we zouden gaan eten. Na het eten zijn we door een groot winkelcentrum richting het hotel gelopen. Ik kon het niet laten om bij de Lego-winkel naar binnen te stappen om een mooie rode Ferrari te fotograferen. Aan een medewerkster vroeg ik waar de stempels voor bedoeld waren die op een desk stonden en ik kreeg direct een Lego-paspoort, zodat ik in alle Lego-winkels ter wereld de unieke stempels kan verzamelen. Nou hebben we al een aantal van die winkels gezien o.a. in Keulen en Billund Denemarken, maar we moeten ze dus nog eens bij langs. Reint is inmiddels gedoucht en ik ga zo ook even en dan gaan we – voor het eerst – wat vlogs van Enzo terugkijken, want we hebben eindelijk een smart TV. Het was een fijne dag en de temperatuur was met ca. 22 graden helemaal top!