Dag 7 – Het ultieme doel van onze vakantie.

7 augustus 2022 - Dresden, Duitsland

We hebben onze ogen uitgekeken bij het ontbijt en niet omdat dat nou zo geweldig was, maar wát een mensen. Naar onze schatting zaten er zeker 100 mensen tegelijk in de zaal en het was vreselijk druk bij de buffetten. Ik heb echt een pesthekel aan buffetten, maar het moet soms gewoon. De keuze in eten en drinken was matig en de jus d’orange was ronduit slecht…net water. De koffie en appelsap daarentegen waren heerlijk en ook de broodjes waren lekker, al had je keus uit maar 2 soorten. Het kijken naar mensen is wel superleuk en van alles liep er: een jongetje van 10 met een babyzusje op de arm…oranje sokken in Jezus-Nikes…vrouwen met “net-uit-bed-haar”. Erg leuk. We konden tot 12 uur uitchecken en dan ging ook onze trein, dus we konden van tevoren nog even rustig door de stad wandelen. We wilden graag naar het park om even in de dierentuin te kunnen koekeloeren, ze hebben hier namelijk een “schaufenster” vanuit het park. Reint wilde er ook nog caches zoeken, dus een mooi tijdverdrijf en het was al weer bloedje heet aan het eind van de ochtend. Vol verwachting togen we tussen de middag de bocht om van het hotel naar de Bahnhof. Hoe druk zou het zijn? Dat viel gelukkig mee en we ploften weer lekker in de stoeltjes met onze rugzakken tussen de voeten. We moesten 1 uur en 40 minuten reizen en hoe langer je in voormalig Oost-Duitsland rijdt, hoe meer vervallen treinstations je ziet. Die zijn dan ook niet meer in gebruik, maar het ziet er zo armoedig uit. Gelukkig zijn de in gebruik zijnde stations helemaal prima. We reden naar een plaats waar we het al jaren over hebben…Dresden. Direct bij binnenkomst hadden we een spectaculair uitzicht vanaf de spoorbrug over de Elbe naar het oude centrum. We zagen een zee aan torenspitsen en mooie daken. Ons hotel, het Star G, staat midden in het centrum en met een tram waren we er binnen 10 minuten. We zitten op de 6e verdieping, dus op het balkon waag ik me niet, maar een mooi uitzicht hebben we wel. Met de airco aan hebben we de was gedaan, lekker liggen pielen op onze telefoons, geappt met deze en gene…en na 2 uur hebben we onze schoenen pas weer aangetrokken. We liepen het hotel uit en stonden bijna direct onder aan een prachtige kerk, daarna liepen we van het ene fantastische gebouw naar het andere. Het oudste gedeelte, de Altstadt, is supermooi. Het zijn kolossale, oude en erg mooie gebouwen. Wij stelden ons veel (bijna viezige) zwarte gebouwen voor, maar dat valt erg mee. Die zijn er absoluut wel, maar nog veel meer zijn helemaal niet donker. We hebben een stuk langs de Elbe gelopen dat heet Festung Dresden en het is een erg afwisselend pad. Dan zijn er terrasjes, dan een stuk met bomen (en heerlijke schaduw), er zijn sculpturen en non-stop mooie gebouwen aan de rechterkant. Reint heeft er wat caches gedaan en voor diegenen die zich (nog) afvragen waar we precies naar zoeken, heb ik nog foto’s toegevoegd van een erg originele cache in een soort bouw-bordje. Ik zag er een stukje van het geocache-logo tussen zitten en daarom vonden we hem snel. Dit keer zat er een heel klein logboekje in om onze naam in te zetten. Als de cache wat groter is, een bakje bijvoorbeeld, dan kan er een groter logboek in met eventueel wat spullen om te ruilen. Dat laatste doe ik niet meer, maar we doen er wel regelmatig iets in, want ik heb nog veel winkelwagenmuntjes van mijn oude werk en die kan iedereen gebruiken. Op het plein waar we deze cache deden, hebben we ook direct een curryworst gegeten. Dat is natuurlijk een must als je in Duitsland op vakantie bent en het was er nog niet van gekomen. We hadden een broodje erbij en ik kon het eerste het beste musje uit mijn hand laten eten, terwijl er achter Reint zijn stoel een stadsduif lag te chillen…zo schattig die stadsnatuur. Met weer wat energie in onze magen zijn we nog een eindje gaan lopen langs de Zwinger, een museum waar flink gebouwd werd, maar desondanks zó ontzettend mooi is. Overal in de stad was het, voor stadsbegrippen, erg rustig…waarschijnlijk omdat het zondag is en er letterlijk niet één winkel open is. Alleen de eettentjes zijn volop bezet en hier en daar is een kiosk open. Ik vind het fijn, want dat is gewoon net iets leuker met foto’s maken, als er geen hordes mensen op staan. Om 19.15 uur vonden we het leuk geweest voor de eerste dag hier en zijn we lekker naar onze kamer gegaan. We hebben absoluut geen spijt van onze trip hier naar toe, helemaal top deze stad!

1. Anna:
    8 augustus 2022
    Wat een leuke onderneming allemaal , geniet van je verhalen, nog veel plezier 😘🙋‍♀️
  2. P abels niezen:
    8 augustus 2022
    Wat mooi !!En wanneer is de bestemming Oldambt of blijven jullie in Duitsland wonen?Maar alle plezier gewenst op jullie spoorreis😁😁😁