Dag 8 – Het Klompenpad lopen en fietsen naar Kootwijk.

2 augustus 2021 - Otterlo, Nederland

Geen idee waarom, maar slapen deed ik nauwelijks vannacht. Reint des te beter, geloof ik. We zaten dus al voor negenen met een bakje koffie in de voortent te genieten van het zonnetje dat al lekker doorkwam. Een paar dagen geleden hadden we iets gelezen over een Klompenpad en laat dat nou langs onze camping lopen. Het is een pad dat vooral door het boerenland voert, afgewisseld met bos, hei en zandverstuivingen. Om 10 uur hebben we de wandelschoenen dus aangetrokken, geen klompen dus, en zijn het Eeskooterpad gaan lopen. Er zijn diverse Klompenpaden en dit is er dus één van. Via een omweg kwamen we al snel in Otterlo en hebben daar, al was het nog aan het begin, op een terras een kop koffie gehad. Even buiten het dorp moesten we (één keer maar) dwars door een weiland en kwamen even later op het terrein van een boerderijencomplex, waar vakantiekampen georganiseerd worden. Van de boer mochten we gerust even in de koeienstal kijken. De koeien namen geen genoegen met alleen kijken en staken bij elke beweging hun enorme tong naar ons uit. Even later liepen we in een stuk bos met veel hei en open plekken. Het pad liep langzamerhand steeds verder omhoog en tussendoor hadden we mooie uitzichten over het gebied. We kwamen hier nog wat mensen tegen, later werden dat al snel minder. Toen we het bos uitkwamen, moesten we oversteken naar een vakantiepark en er dwars doorheen lopen. De prachtige huisjes stonden bijna boven op elkaar en wij kunnen ons nauwelijks voorstellen dat je hier vrijwillig gaat zitten met duizenden anderen, maar ja…ieder z’n smaak en park leek bomvol te zitten. Nog geen 100 meter buiten het park, kwam je geen mens meer tegen in het bos en hebben we kilometers achter elkaar in de heerlijke stilte gelopen. Je hoorde af en toe wat vogels, maar ook die leken meestal afwezig. We hadden weer genoeg te knabbelen en drinken meegenomen voor onderweg, dus zo nu en dan stopten we even. We kwamen langs een stoeterij, waar dus echt heel veel paarden waren, langs een soort volkstuin met de meest mooie bloemen en meestal liepen we op smalle paadjes langs een maisveld of weiland. In 3 uur en 3 kwartier hebben we ruim 17 kilometer gelopen en dit soort paden willen wij best vaker lopen. Het was heel relaxt, lekker rustig en superafwisselend. Gelukkig was het weer ook super en konden we de hele route in de korte broek lopen. De rest van de middag hebben we bij de caravan doorgebracht, totdat we gingen eten. Reint had een restaurant gebeld in Kootwijk en op het laatste moment besloten we er op de fiets heen te gaan, zodat we op de terugweg nog wat caches konden zoeken en wat wild konden spotten. Het was ongeveer 13 km heenfietsen en het weer was nog steeds heerlijk. We hadden wel alvast een lange broek en trui aangedaan. Ook dit restaurant zat weer op een vakantiepark, maar daar was het eten verder prima om. Reint had weer een lekkere schnitzel met ui en spekjes en ik een spies met vlees en satésaus, echt lekker en we dachten eerst dat het wat veel was met de patat, aardappels, salade en groente…maar bijna alles ging op. Daarna zijn we doorgefietst naar het Kootwijkerzand met Radio Kootwijk er middenin. We hadden er al vaak over gehoord, maar wisten eigenlijk niet dat het zo’n gek gebouw was middenin de natuur. Behalve wat vogeltjes zagen we helemaal geen wild en omdat het snel frisser werd, hebben we in het bos maar wat extra gas gegeven (m’n fiets deed normaal vandaag). Ik hoorde één keer wat geritsel en toen we stopten, zagen we de bosjes heen en weer zwiepen. Er liepen minstens 2 everzwijnjongen…maar de ouders hebben we niet gezien of gehoord. Daarna zakte de zon snel en zijn we tussen de weilanden door snel naar de camping gegaan. Inmiddels zijn we beide gedoucht en zitten we lekker binnen in ons knusse huisje. Nog geen echte plannen gemaakt voor morgen, maar we krijgen in elk geval wel visite.