Dag 8 – Weinig te beleven in zogenaamde hippe wijk.

8 augustus 2022 - Dresden, Duitsland

Voor het eerst hebben we geen ontbijt bij de overnachting in, omdat het simpelweg belachelijk duur was…€ 80,00 voor ons beide voor drie dagen. In de stad is dat gelukkig geen probleem en hier al helemaal niet. De McDonalds zit onder ons hotel, de Starbucks er schuin tegenover, maar…de Lidl een paar honderd meter verderop. Om half negen zijn we daar dus heen gelopen en heel toevallig zat er een terrasje naast (restaurant was niet open) en hadden ze ook nog een koffieautomaat. Ik was helemaal blij…lekkere koffie, een kwarkbol (Reint een appelflap) en notencroissants…hmm, zó lekker. We wandelden daarna over één van de bruggen over de Elbe, met een fantastisch uitzicht op de skyline van Dresden. Een strakblauwe lucht en een dikke 20C, schat ik zo. We liepen via de Innere Neustadt, wat ouder schijnt te zijn dan de Altstadt, want die is herbouwd na de oorlog. Helaas vonden we er geen zak aan, er was niks te beleven en weinig fraais te zien. Reint vond wel wat caches onderweg, maar we schakelden gauw naar het volgende plan: de Aussere Neustadt. Een hippe wijk met veel streetart, graffiti en kunstenaars, zo beloofden de verhalen op het internet ons. Behalve heel veel lelijke graffiti-leuzen op bijna alle gebouwen, zagen we maar heel af en toe iets moois en het werd ook nog eens behoorlijk warm. Ergens halverwege een lange straat moest ik toch wel nodig plassen en Reint ook wel. We togen dus richting het park, dat meer op een woestijn leek. Al het gras is doodgegaan in de afgelopen tijd en het woord park mocht het nauwelijks hebben, met hier en daar wat bomen. Het allerbeste was gelukkig dat er een gratis openbaar en redelijk schoon toilet was. Er waren ontzettend veel caches te zoeken, dus dat deden we maar terwijl we liepen en liepen en liepen. Ik was er eigenlijk wel klaar mee en toen zagen we opeens een soort steegje, wat felle kleuren en iets meer mensen…een stuk of 6. We kwamen in de Kunsthofpassage en dat was echt mooi. Gekleurde gebouwen met allerlei tekeningen, mozaieken en andere dingen. En…de boel was er netjes. De rest van de wijk is één grote afvalberg. Alle stoepen liggen tjokvol peuken, op trappen liggen glasscherven, bierdoppen, etc. Het woord sloppenwijk past beter, dan hip. Het is ons opgevallen in de afgelopen week dat er overal hordes zwervers zijn in de steden, behalve op deze plek. Reint vermoedde omdat er toch niks te halen valt en dat zal vast zo zijn. Wij doneren onze plastic flessen aan ze, als we niet meer naar een supermarkt gaan. Tussen de middag moest ik alweer nodig naar de wc en wilden we wat eten, dus kwamen we uit bij een Dönertent. Geplast, gedronken, gegeten en we kregen een rondje drinken van de zaak erbij…het leek op groene ranja, maar het was chai volgens de man en best lekker. Via de Elbe zijn we langzamerhand terug gelopen naar ons hotel, ik was echt helemaal lam na 15 km lopen en wilde graag even liggen. Reint maakte koffie en toen hebben we even lekker liggen niksen. Tegen vijven hebben we de schoenen maar weer aangetrokken en zijn naar de winkelstraten gegaan. Het was er gezellig vol, maar niet té druk. Wel lag er weer een zwerver te schreeuwen naar iedereen en een puinhoop om hem heen van jewelste. Reint is wat caches gaan zoeken en ik ben de NewYorker in gegaan voor wat nieuwe sokken. Ik heb maar gezegd dat ik de verkeerde mee had, zodat ik eindelijk ook iets nieuws kon kopen. Nee, alle gekheid op een stokje…we hebben allebei meer lange sokken meegenomen dan sneakersokken en mijn ene korte paar deed zeer aan m’n tenen. We hebben nog wat gegeten en…ik heb m’n tweede en derde stempel in m’n Lego-paspoort. Natuurlijk kreeg ik de vestigingsstempel, Dresden dus, maar ook nog een leuk bloemetje. Nu de zon een eind gezakt was, was het goed te doen in het centrum en dat is wel zo fijn.

1. Gladys:
    8 augustus 2022
    Ben weer helemaal bij gelezen. Fijn dat jullie zo genieten. Nog veel plezier!