Dag 2 Meedoen met de Tønderløbet

1 september 2018 - Tønder, Denemarken

We hebben best goed geslapen op de wolkenbedden. Ik ben een paar keer wakker geweest en draaide me om en sliep weer verder. Tegen negen uur zijn we, nadat de mist opgetrokken en de zon doorgebroken was, naar beneden gegaan waar Freddy en Aline (de Belgen) al bijna klaar waren. We hebben nog wat gepraat over hun triathlons, loopjes op Hawaii enzo en het feit dat iedereen plezier moet hebben met dit soort dingen. Even later stonden ze op en kwamen Hans en Nils bij ons zitten, dat praat toch gemakkelijker in het Nederlands. We werden om 10 uur niet uit de ontbijtzaal gezet en dus bleven we hangen tot kwart voor elf of zo. We spraken af dat we om 12 uur verzamelden op het pleintje bij de start, voor ontvangst van de startnummers. Wij zijn naar de oude apotheek geweest, dat is een propvolle winkel met hebbedingen. Een echte bezienswaardigheid in dit dorp. We kochten er zoals gewoonlijk niks, maar we keken onze ogen wel weer uit en maakten veel foto’s. Om onze benen veel geslenter te besparen hebben we verder op onze kamer liggen luieren. Samen met Hans en Nils zijn we tussen de middag naar Kirsten gegaan, die al bij de afgifte van de startbewijzen stond. Zij is receptioniste bij Hydro en liep zelf ook mee. Het was niet druk op het plein en we kregen sterk de indruk dat het geen hele massale loop werd en dat bleek ook wel toen we tussen twee uur en kwart voor drie daar rondliepen...er waren niet heel veel deelnemers en ook weinig toeschouwers. De zon scheen behoorlijk fel en nadat we de winkelstraat uit kwamen, liepen we kilometers lang in het open veld, tussen de weilanden met koeien, met de zon in ons gezicht. Reint en ik liepen de eerste 5-6 km gelijk op, maar na wat slokken water voelde ik me er niet beter op worden en moest hem op den duur laten gaan. Dat hij steeds een eindje voor me uit liep hielp wel om telkens te bedenken dat ik in de buurt moest blijven. Helaas moest ik toch een paar keer wandelen en werd kotsberoerd van dat ellendige water (drink ik nooit, waarom nu wel?) en heb toch teveel inspanning geleverd. Dat resulteerde in wat gekokhals en verder achterblijven,  maar ja. Dit keer ging het voor Reint supergoed en hij liep als een speer achter twee Deense meisjes aan en dat doet wonderen bleek wel. Reint finishte - wat zijn vurige wens was - voor het eerst op 10 km onder een uur, op 59 minuten en 35 seconden. Ik sukkelde er een eindje achteraan en terwijl Freddy de halve marathon liep, haalde hij me 50 meter voor de streep nog in ook. De brutotijden kregen we eerst en toen was ik behoorlijk teleurgesteld. Ook dat ik vandaag niet harder kon, maar vooral omdat ik dacht net onder of precies op een uur te zitten. Het was (eerst) 1 uur en 17 seconden. Balen dus en ik kon van uitputting wel janken en trilde helemaal met mijn benen. De rest van ons groepje had allemaal ruim onder het uur gelopen, behalve Freddy natuurlijk die 21 km liep. Na wat drinken, fruit, uitlopen, bijkletsen en een groepsfoto met Kirsten, zijn we terug naar onze kamer gegaan met Hans en Nils. De Belgen hadden voor vandaag een ander hotel geboekt en de Brabanders konden bij ons douchen, want ook zij waren al uitgecheckt. Morgen moet Hans ook nog in Tilburg 10 km lopen, dus zij zijn direct weer vertrokken in de auto. Inmiddels hebben we onze nettotijden en die zijn 59.25 min. voor Reint en 1 uur en 5 seconden voor mij. We hebben het goed gedaan dus gezien de warmte. Er liepen in totaal op alle afstanden slechts ruim 300 mensen mee en voor ons gevoel zaten er 30 langs de kant in het centrum. De route liep bijna helemaal door het veld, waar dus niemand was. Logisch!

Toen we zelf lekker gedoucht hadden, zijn we naar de pizzeria gegaan. De pizza Hawaii (van Reint) en Pavarotti (van mij met bacon, ei, mozzarella enz.) waren zalig en het was een gezellige tent. We haalden nog wat drinken bij de supermarkt en liepen nog een laatste rondje door het dorp (nu op ons dooie akkertje). We maakten nog wat foto’s van de medailles en startnummers voor op Instagram en zijn daarna lekker op ons bedje gaan uitrusten. Het was al met al een geslaagde dag.