Dag 16 – De hele dag naar Zoo Amnéville

4 augustus 2019 - Amnéville, Frankrijk

We hadden de wekker op 8.30 uur gezet en waren een half uur later in de ontbijtzaal. Er waren heel wat mensen en het eten was prima, vooral de croissants. Typisch Frans en we houden er erg van. Even na 10 uur waren we in de Zoo. Het is maar een paar minuten lopen en het weer was prachtig. Strakblauwe lucht en, zoals steeds, erg warm. Het eerste uur geloofden we absoluut niet in hun eigen gezegde, dat ze één van de beste van Europa zijn, want we vonden het vooral gewoon. De savanne was wat wij verwachtten van een moderne zoo: groot, wijds, natuurlijk en allerlei dieren bij elkaar. Wij konden op een hoge veranda uitkijken en genieten van de rust. Het was rustig bij deze dieren, de struisvogels, giraffes, herten, enz. Maar ook qua bezoekers viel het ons erg mee. In de loop van de dag werd het wel steeds drukker, maar we konden overal makkelijk bij en foto’s maken. Toppers waren de orang-oetans, die een complete circusshow weggaven aan de touwen. De roofvogels en katten vind ik zelf het allermooist en ik wil dan ook best wat tijd besteden aan het zoeken van deze beesten en het fotograferen. Ondanks de hitte waren nagenoeg alle dieren goed te zien en de witte leeuw bijvoorbeeld lag uitgestrekt en pontificaal voor een raam te slapen. Aan het begin van de middag kregen we zin in wat eten en op dat moment stond er even niemand bij de kiosk. Een knakworst kostte gewoon € 8,50 en een waterijsje € 3,30. Het patat was maar € 3,50 voor een enorme zak en de mayo was gratis. Wat denk je wat wij namen? Precies! We liepen in totaal bijna 10 km en onze voeten hadden zo af en toe ook echt even rust nodig. Er werden best veel shows gegeven en eerst wilden we daar niet naar toe, maar tegen het einde van de middag waren we lam en gingen we toch maar naar de tijgershow. Het gebouw waar het gebeurde was redelijk koel en we konden een half uur uitrusten. De tijgers zagen we ongeveer een kwartier, de rest was een film over het bedreigde leven ervan. Na de voorstelling gingen we nog wat dieren bezoeken, die we eerder niet konden vinden in hun hok of niet goed genoeg hadden gezien. Gelukkig maar, want zo tegen de avond werden veel dieren nog actiever. De gorilla’s waren geweldig. Eén zat voor het raam naar ons te kijken en ondertussen aan z’n kont te krabben, daarna ging hij lekker aan z’n vingers ruiken en dat vonden wij natuurlijk prachtig. Een ander klom bovenop de klimtoestellen om lekker uit te kunnen kijken en te laten zien hoe groot en breed hij wel niet was. De rode panda, die eerder alleen maar sliep, zat zich nu prinsheerlijk te wassen vlak voor onze neus en de wolven werden net gevoerd. Een grote roedel was het, met een flink aantal jongen, heel mooi. De zoo zelf is ook prachtig aangelegd en heeft veel mooie hoekjes en ontzettend mooie verblijven. Er zijn nergens speeltoestellen of andere onzin, het is een dierentuin met heel veel dieren en daar komen we ook voor. We hebben er bijna 9 uur rondgelopen en toen waren we óp. Mijn 3 accu’s waren leeg en ik had meer dan 1000 foto’s geschoten. Tegenover de uitgang zit een kiosk met fastfood en aangezien we geen zin hadden om weer bij al die vreselijke restaurants langs te moeten gaan, hebben we hier maar een broodje hamburger genomen. Heel gek, maar waarschijnlijk echt Frans…het broodje is hier dus een stokbrood. De burger wordt in stukken gesneden en erop gedaan…nog nooit eerder meegemaakt. Het was best lekker en ondertussen konden we even weer uitrusten en daarna een cache “pakken”, zoeken hoefde niet echt. Het ding lag op weg naar ons hotel, dus daar hoefden we geen stap om te lopen. Na een zalige douche, namen we een gratis kop thee uit de lobby en nu gaan we lekker uitrusten.

1. Tally:
    6 augustus 2019
    Prachtige foto's weer Monique!!
  2. Reint en Monique:
    6 augustus 2019