Dag 17 Rijden door Frankrijk, Luxemburg, België en Nederland

5 augustus 2019 - Valkenburg aan de Geul, Nederland

Gisteravond, na het plaatsen van het vorige verslag, hebben we de knoop doorgehakt om naar Nederland terug te reizen. We vonden nog een hotel in het centrum van Valkenburg om een nachtje te slapen. Tegen tienen zaten we dan ook op de motor, met een volle buik van het ontbijt natuurlijk en nog geen uur later zaten we gelukkig in Luxemburg. Het laatste deprimerende stuk van Frankrijk hadden we snel gehad. We zijn door twee behoorlijke plaatsen gekomen en de stank, de vieze, oude gebouwen waren we al snel meer dan zat. De overgang met Luxemburg was bijna shocking. Precies op de grens zijn alle huizen opeens netjes geschilderd en goed onderhouden. In Frankrijk lijkt het geen mens te interesseren hoe z’n pand erbij staat, al zal dat op andere plekken misschien beter zijn.  We wilden in Luxemburg-stad graag een cache doen, maar er lag niks in de buurt van het centrum en dus reden we gauw door, want het was er erg druk en warm. In Larochette hebben we op het dorpsplein bij een bakkerij een lekkere kop koffie genomen met een gebakje. Ik koos lukraak voor de allermooiste en Reint voor één met aardbeien, heerlijk. Op het pleintje lag nog een cache, die ik toevallig snel in handen kreeg, en dus kunnen we Luxemburg toevoegen aan het rijtje landen waar we caches hebben gevonden. Een dikke maand geleden zaten we er ook, maar toen zijn we het vergeten. We waren een weekend in Spa – België en hebben een tocht op de motor gemaakt naar het buurland. De rest van de route door Luxemburg was niet erg spannend of mooi en er stond veel wind. Door de behoorlijke vlagen vonden we het niet heel prettig om er te rijden, maar ja…niks aan te doen. We tankten er natuurlijk nog wel even goedkoop, hahaha. In België kwamen we de grens over, op precies dezelfde plek, als de vorige keer. Geheel toevallig en geen straf, want dit deel – Hohes Venn Eifel genaamd – is erg mooi. Het is heuvelachtig met ontzettend mooie huizen. Ook op het platteland is het heel mooi en erg netjes en dat viel ons de vorige keer al 100% mee. Het was overal erg rustig op de wegen en we zagen in verhouding ook weinig andere motorrijders. Tegen half vier reden we de grens over met Nederland en daar waren we blij om. Niet om het één of ander, maar wéér plakten onze motorpakken aan ons lijft vast en was het best warm om te rijden. Het hotel heet Atlas en we kregen een mooie ruime kamer met bad en ramen dit keer. We kijken wel uit over een bouwput, maar van het bad zullen we uiteraard genieten. We hebben heerlijk gegeten in het drukste deel van het centrum. We hadden voor het eerst een menu: groentesoep, biefstuk met patat en vanille-ijs met slagroom. Erg Nederlands en erg lekker! Valkenburg heeft een heel mooi centrum, waar ik veel foto’s kon maken en Reint heeft er weer een paar geocaches bij, want na het eten hebben we nog een wandeling gemaakt door een stuk bos. We twijfelden of we nog een nacht bij moesten boeken, maar dat gaan we niet doen. We hebben het wel gezien hier en hebben er echt zin in om heerlijk in ons eigen huis na te genieten van alles wat we gezien en gedaan hebben. Nog één reisdag…