Dag 12 Mountainbiken in Asnen Nationaal Park

17 augustus 2023 - Urshult, Zweden

Gisteravond was het om klokslag 22 uur doodstil op deze lawaaiige camping, wat een zaligheid. We hebben dan ook lekker geslapen en waren even na 8 uur uit bed. We hadden geen broodjes gehaald voor vandaag, al zijn die wel verkrijgbaar bij de receptie, maar we hadden al een paar dagen een pak knäckebröd aan boord. Ze zijn hier wel de helft dunner dan bij ons, maar eigenlijk is dat wel zo lekker. Ook een pot Zweedse aardbeienjam was aangeschaft, maar er is hier sowieso weinig verkrijgbaar uit andere landen. De Zweden eten en kopen het allerliefst iets uit eigen land, volgens de vorige campingeigenaar. Wij willen juist, als we op vakantie zijn, iets uit het betreffende land eten en drinken en dat kan hier volop. Met de laatste bananen en appel erbij was het toch lekker. We hebben wat eten in een rugzak gedaan, de bidons gevuld voor op de fietsen en toen zijn we vertrokken voor een ritje door het Asnen Nationaal Park. We zitten hier op een archipel, een rits van eilandjes die verbonden zijn door bruggen. Er zijn niet veel wegen, want het zijn allemaal maar kleine, smalle eilanden, dus we wisten van tevoren dat we heen en terug over dezelfde weg moesten. Het landschap is hier niet normaal mooi, naar onze mening. Het glooit een klein beetje, het is prima te fietsen (ook voor mij, al haalde ik de top soms maar net) en de afwisseling is fenomenaal. Eerst kwamen we door het appelgebied. Duizenden appelbomen in boomgaarden, maar ook langs de kant van de weg. Appeltjes in geel, groen of zelfs knalrood hangen met honderden aan kleine, lage boompjes. Daarna staken we het water via een brug over naar het volgende eiland met vooral bos en veel enorme paddenstoelen. We passeerden af en toe een groepje huizen, maar de meeste stonden helemaal alleen op grote stukken grond die afgescheiden werden door opgestapelde stenen muurtjes. We zagen wat schapen, een eekhoorn en zelfs een wezelachtig beestje dat vlak voor ons langs over de stenen hobbelde. De huizen en huisjes zijn schilderachtig mooi, vaak in rood natuurlijk, maar ook in wit of zachtgeel zie je ze veel. In één van de baaien lag het bezaait met waterlelies en er kwamen regelmatig kano’s en boten voorbij. Wat we absoluut niet zagen of hoorden waren vogels. Reint vond een paar caches, maar geen hele originele. Op het verste punt konden we nog een korte, onverharde, maar prachtige route door het bos fietsen. Het was een rondje, dus we kwamen weer uit bij de asfaltweg waarover we terug moesten. Het was lekker weer, net niet te warm en als je zo’n helling naar beneden suisde, dan was het soms een beetje fris. Het was heerlijk in t-shirt en korte broek. We kwamen op de terugweg nog langs een verkooppunt van streekproducten en ijs en daar zijn we even gestopt om op de picknickbank wat te eten. Ze hadden zelfgebakken hazelnootkoekjes, dus het zakje was snel leeg en het pistacheijsje (gewoon uit een fabriek) was ook lekker. Gelukkig kon je in Euro’s betalen, want kronen hebben we niet. Je kunt hier eigenlijk overal pinnen, maar “aan huis” niet natuurlijk. We hebben nog even een afslag genomen naar een restaurant om even te kijken of het wat was, en dat viel niet tegen. Het lag op het hoogste punt en je kon er dus uitkijken over een deel van het park, geweldig. De tuin stond vol zitjes en mensen liepen af en aan met eten en drinken. Wij hebben ook maar wat lekkers gekocht en geïnformeerd hoe het ging met avondeten. Alles is vegetarisch en uit eigen tuin, maar dat vinden wij prima voor een keer. Terug op de camping hebben we eerst lekker uitgerust en koffie gedronken en daarna ben ik even gaan zwemmen. We hadden inmiddels zoveel gegeten, dat we tegen etenstijd geen honger meer hadden en we voor deze keer besloten niet uit eten te gaan. Ik had nog wat kant-en-klaar pasta’s mee voor dit soort dagen of als we in een uithoek terecht zouden komen en die hebben we opgewarmd. Het viel niet eens tegen. Als afsluiter van een fijne, sportieve dag, zijn we nog even naar het strandje gelopen. Er was nog een beetje te zien van de zonsondergang. Er wordt wat slechter weer voorspeld voor de komende dagen, dus we moeten maar even afwachten of dat uitkomt en wat we dan kunnen doen.

1. Gladys:
    18 augustus 2023
    Moi Vakantiegangers,

Zo moest me ff alles inlezen hoor. Wat een leuke verhalen en prachtige foto’s weer ja! En inderdaad heerlijk genieten zo zeg!!

Nog gefeliciteerd met jullie dochter en schoonzoon🥳🎉.

Nog veel plezier verder daar in het mooie Zweden👍🏾👍🏾