Dag 17 Het centrum in van zonnig Kopenhagen.

22 augustus 2023 - Kopenhagen, Denemarken

We staan alwéér op met een zonnetje waar je U tegen zegt, we moeten er met de rug naar toe zitten tijdens het ontbijt. De hele ochtend lummelen we wat om en tegen de middag maken we de tassen weer klaar en stappen op de fiets naar het centrum. De 11 km daarheen vliegen voorbij, want het is licht glooiend naar beneden. De enorm brede fietspaden en de groene golf aan stoplichten, speciaal voor fietsers, is ongelooflijk fijn. In het stadshart, bij het stadshuis, parkeren we onze oude wrakjes tussen de duizenden anderen en ondertussen kletsen we met een Deense oudere mevrouw over hoe fijn het is om hier te wonen, fietsen en leven. Ik wou heel graag eens heerlijk slenteren door de Strøget, de bekendste winkelstraat van 1,1 km lang. We hebben best veel winkels van binnen gezien en het viel zelfs Reint nog wel mee hoe vervelend het was. En het eindresultaat…we hebben niks, nakkes, nada gekocht. We hebben extra gelet op rustige steegjes, fijne achterafjes en telkens wordt je dan weer verrast. Op Instagram maak ik altijd screenshots van allerlei plekken die leuk lijken en Reint pint deze weer op Maps, zodat we overal kunnen zien of er nog wat leuks in de buurt is. Soms valt het tegen, zoals bij de Rundetaarn. Een toren met de oudste sterrenwacht erin, maar de entree was ons teveel om omhoog te gaan. Maar soms valt het mee en dat was het geval bij de Magstraede, één van de oudste straten van deze stad. Midden tussen de oude gebouwen en de toeristische drukte opeens zo’n heerlijk rustig straatje met rode vakwerkhuizen, gekleurde woonhuisjes, een cafeetje met plantenbakken en een gezellig zitje buiten en misschien 5 mensen die er lopen. We hadden ook nog graag het stadhuis bekeken, maar die ging dicht op het moment dat wij kwamen. Naast het Tivoli pretpark ontdekte ik opeens nóg een Lego Store en daar kreeg ik nog twee nieuwe stempels, yes! Deze winkel stond niet op hun site vermeldt, maar zat tegenover ons volgende doel: de Axeltorens, een stel supermoderne, ronde torens als kantoorgebouw midden tussen de Deense oudheden. Er tegenover zit het zuurstokkleurige bioscoopgebouw Palads, die er van binnen heel mooi uitziet, met enorme kroonluchters en mooie bogen. We waren wel toe aan wat rust, dus onder de Axeltorens hebben we broodjes en koeken gegeten en veel drinken bijgetankt, want dat bleef er vandaag wat bij. Daarna hebben we de fietsen weer gepakt om door de wijk Nørrebro te rijden en aansluitend door Assistens Kirkegard te lopen en fietsen. Het is een begraafplaats, met middenin een kaarsrechte laan met populieren en daar mag je fietsen. Voor ons klinkt het wat gek, maar deze plek wordt door de locals als park gebruikt en zo zie je dus tussen alle graven allerlei mensen liggen te zonnen. Naast het graf van Hans Christian Andersen zaten twee mannen volgens mij een liedje te schrijven of muziek te maken. Als laatste stond de wijk Superkilen op het programma. Met Brandon waren we ooit al door een deel van deze wijk gekomen en veel Instagrammers schijnen hier ook graag te komen. Als we hebben over fijne vibes of een relaxte sfeer dan moet je absoluut hier zijn op een zomerse dag. Midden tussen de flats en gebouwen loopt een parkachtige strook met een fiets- en voetpad en aan beide kanten kun je je op allerlei manieren vermaken: bij een barretje, of een skate-area, aan de sportatributen (ringen, schommels, rekstokken), graffitimuren, van alles dus. Er werd zelfs gebokst door kinderen, terwijl er een band naast stond muziek te maken. Veel drukte dus, maar heel leuk. Het was al weer tegen etenstijd dat we daar vertrokken, maar veel honger hadden we nog niet. We zijn dus redelijk rustig teruggefietst naar Rødovre en bij het grote winkelcentrum zijn we naar Det grønne køkken gegaan, een gezonde Thai take away. Je kunt je “meeneembakje” vullen met alles wat in de bakken ligt en dan reken je af op basis van gewicht. We namen natuurlijk elk een bakje en we vulden het met: tonijnsalade, gefrituurde gamba, mais, ui/knoflook/peterselie-salade, kipstukjes, tzatziki, watermeloen, kip-pesto-salade, kipspiesjes, aardappels in roomsaus, enz. Overal een heel klein lepeltje of stukje van en dat hebben we op de camping opgegeten en het was ontzettend lekker. We hebben 26,5 km gefietst vandaag en 10,8 km gewandeld. Dat verdiende weer een superlange en hete douche en voor de tweede avond op rij stond ik er alleen op deze toch wel grote camping. Morgen gaan we weer verkassen, maar we blijven in Denemarken.