Dag 2 – Naar de Erlebniszoo Hannover.

2 augustus 2022 - Hannover, Duitsland

Onze kamer was bij aankomst nogal warm, maar gisteravond koelde het heerlijk af. Tot een uur of 10 hebben we dus de ramen wijd open gehad. We zijn na elkaar lekker in bad gegaan en hebben vannacht supergoed geslapen. We waren wel vroeg wakker, maar het ontbijt was vanaf 6 uur. Op tijd m’n (schildklier)tablet genomen dus en om 7.15 uur ontbijten. Het buffet was best uitgebreid en het was er nog rustig met gasten…zalig. We hebben wat koppen koffie en glazen jus achterover geslagen en wat broodjes natuurlijk. Reint genoot van zalm op z’n broodjes, terwijl ik jam op m’n croissant en kaas en schinken op mijn pompoenbroodje deed. Ook de pruimen en gedroogde abrikozen waren lekker. Om half negen stonden we buiten en zijn we via het bos naar de Zoo gelopen. Het is vlakbij ons hotel…zo’n 1,5 km immer gerade aus. Als je het bos uitkomt sta je recht tegenover de Zoo, die om 9 uur open ging. We volgden eerst een soort hoofdpad die door de hele dierentuin loopt. De aankleding van het park is gewoon fantastisch: van de prullenbakken met mooie afbeeldingen erop, tot de wc’s die er uit zien als hutjes in de rimboe en natuurlijk de dierenverblijven. Alles is modern en dat wat nog verbouwt wordt, dat zie je nauwelijks. Het mooie, warme weer zorgde er voor dat we heerlijk in ons t-shirt en korte broekje konden rondsjokken. Tot lunchtijd was het aangenaam koel en daarna werd het snel behoorlijk warm, maar afleiding genoeg met alle dieren. Natuurlijk waren de standaarddieren er: leeuwen, een ijsbeer, uilen, nijlpaarden, flamingo’s, enz. Maar ook beesten die je bijna nergens anders tegenkomt, zoals een stinkdier, scharrelaars (blauwe vogels), wasberen, een toepaja (soort eekhoornachtig beest). Nog nooit zagen we zulke leuke dierenverblijven als hier. Het stinkdier bijvoorbeeld woont in een soort kruidenierswinkeltje…overal staan potten, planten…er is een toonbank. Ook de toepaja had kasten met spulletjes in zijn hok…bijna alsof je bij iemand thuiskomt, in een ver buitenland en diegene heeft zo’n huisdier in zijn woonkamer. Qua uitstraling lijkt deze zoo erg op Wildlands, alleen zijn er zoveel meer dieren en genieten wij daar erg van. Ons drinken hadden we meegenomen, maar tussen de middag hebben we wel een patatje gegeten en daar vernamen we ook pas dat het behoorlijk drukker was geworden. Gelukkig kon je nog steeds overal makkelijk kijken naar de dieren. Het gedeelte met de zeeleeuwen, pinguins en de ijsbeer was het allermooist. Prachtige visloodsen, onder water naar de zeeleeuwen kunnen kijken vanuit een schip, zogenaamde winkelstraatjes (maar daar zaten de toiletten in)…we hebben echt onze ogen uitgekeken. Om 14.00 uur hadden we alle paadjes gehad en voelden we onze voeten ook wel een beetje warm en lam worden, dus we besloten terug naar het hotel te gaan om te chillen. We maakten nog een korte tussenstop in een mooie kerk, waar het lekker koel was. Bij terugkomst heb ik nog gauw een wasje gedaan met onderbroeken en sokken, zodat die vandaag en morgen lekker kunnen drogen. Reint puzzelt ondertussen op de volgende reisbestemming: waarheen, welk hotel, welke trein, enz. We blijven hier morgen ook nog, hoor…maar dan hebben we dat ook weer geregeld.

1. Janette Bakker:
    3 augustus 2022
    Wat een mooie dierentuin, was zeker genieten