Dag 5 Fietsen naar en wandelen in de stad Malmö

10 augustus 2023 - Malmö, Zweden

We werden vanmorgen wakker met zware bewolking en een spatje regen soms. De zwaluwtjes die op de camper naast ons gingen zitten toverden direct een glimlach op ons gezicht. De eigenaren van de camper waren nog geen minuut weg of er zaten wel 10 tegelijk naast elkaar op de luifelbak. Wij ontbeten met kaneelbroodjes, fruit en koffie en stapten daarna op de fiets richting de stad. De mogelijkheden voor fietsers zijn hier nog veel beter dan in Nederland. Het is 6-7 km tot aan de stad en al die tijd rijd je op supergladde asfalt fietspaden. Links en rechts is gras of ander groen en de hele tijd heb je uitzicht op de skyline, de vele havens en natuurlijk het hoogste gebouw…de Turning Torso. We zijn eerst naar de voet van dit gebouw gegaan en het is enorm hoog vergeleken bij de rest van de bebouwing. De woonwijken bestaan hier vooral uit flats, maar dan wel van het sjieke Scandinavische soort. Alles is strak, maar omgeven door perkjes met planten, mooie kunstwerken en fijne doorkijkjes. Scandinavische grote steden lijken best veel op elkaar, vinden wij en we voelen er een fijne, rustige sfeer. Automobilisten hebben hier nog meer respect voor fietsers dan Duitsers, ze stoppen al wel 20 meter voordat er een zebrapad is en je dus altijd veilig oversteekt. Eenmaal in het centrum aangekomen was er een beetje een tegenvaller, want morgen begint het Malmö Festival en dus staat het hele centrum bol van de dranghekken, barricades, kermis, podia, omleidingen, enz. Gelukkig waren we hier dus al eens eerder geweest, maar mooie foto’s maken van de oude gebouwen zat er absoluut niet in. We hebben de fietsen ergens geparkeerd en zijn toen door het winkelcentrum gelopen, we zochten wat caches, gingen sportzaken in en uit en ondertussen werd het weer steeds een beetje beter. Tussen de middag hebben we op straat onze broodjes en banaan opgegeten, maar halverwege de middag was het echt even tijd om te stoppen. Bij een Espresso House hebben we heerlijk op de eerste verdieping koffie en chocomelk gedronken en uitgekeken over de winkelstraat met mensen…lekker koekeloeren. Reint kocht nog een hele mooie zwarte outdoorbroek en ik heb mijn zinnen gezet op een bepaald mutsje. Er lopen hele drommen mensen hier mee op hun hoofd, ze zijn superdun en licht en ik noem het maar een outdoormutsje. Tot nu toe vond ik nog geen geschikte kleur of prijs en dat laatste is niet onbelangrijk voor ons Grunnegers. Tijdens het zoeken naar één van de caches trouwens, zag ik een rat wegschieten en nog één, een toen nog één. Net bij de boom waar de cache in moest zitten, zat een hele familie mij aan te kijken met de vruchten nog in hun pootjes…zó grappig. Er schoot een rat het paadje over en een vrouw die langs liep walgde gewoon van wat ze zag, terwijl ik bijna op de grond lag om ze te fotograferen. Ik heb haar keihard uitgelachen. Aan het eind van de middag zijn we gaan eten bij de Texas Longhorn en zoals de naam al doet vermoeden is het wat Amerikaans, burgers, pulled pork, enz. Het was ontzettend lekker en daarna had ik weer wat energie om terug te fietsen. Dat hebben we heel rustig aan gedaan. Reint zocht hier en daar nog een cache, terwijl ik rustig op een bankje zat of de boodschappen deed voor morgenvroeg. We zijn door heel wat haventjes gefietst en dat heeft toch een bepaalde vibe, met het gekrijs van de meeuwen op de achtergrond en natuurlijk altijd het uitzicht op de lange Oresundbrug. Al met al was het een vermoeiende, maar ook fijne dag. We fietsten 23 km in totaal en liepen 13 km. De zon gaat hier inmiddels langzaam onder en wij gaan bekijken wat we morgen gaan doen.