Dag 4 Vliegtuigen spotten en fietsen

4 augustus 2018 - Kopenhagen, Denemarken

Na weer een fijne nacht slapen waren we vanmorgen even na 8 uur wakker en op de nuchtere maag zijn Reint en ik een rondje gaan hardlopen. Er waren iets meer wolken en redelijk wat meer wind en toch is het snel warm als je sport. Eén van ons liep niet erg soepel (ik zeg niet wie, maar ik was het niet), daarom werd het harde lopen af en toe afgewisseld met wandelen. Geen probleem natuurlijk en na een dik half uur waren we weer terug en konden we aan een welverdiende kop koffie beginnen. Terwijl we zaten te appen met dochterlief thuis, die druk aan het wassen is na haar vakantie, waren we ook nog vliegtuigen aan het spotten. Reint zocht op FlightRadar welke toestellen onze kant op kwamen, samen tuurden we naar de lucht en ik fotografeerde ze zodra ze boven ons vlogen. We hebben ’s ochtends maar weinig schaduw en dus zaten we bijna bij elkaar op schoot en toch hebben we de hele morgen zo doorgebracht. Zo nu en dan brachten we ter sprake dat we op onze laatste dag toch nog iets wilden doen, maar gewoon rustig zitten en wat koekeloeren is soms ook oké. Tussen de middag hebben we de donuts en chocoladebroodjes opgegeten die we gisteravond in Hillerod gekocht hadden. Tegen half twee zijn we alle drie toch maar op de fiets gestapt richting Christianshavn. We hoopten in de haven wat verkoeling te vinden. In de wijk Amager, in Kopenhagen-Zuid, stopten we bij het water. Het is een supermoderne wijk met vierkante, ronde en vooral strakke gebouwen, veel zwart en wit op de gevels en fietsbruggen waar we in Nederland jaloers op zouden zijn. Reint vond tussendoor wat caches, Brandon oefende vooral zijn wheelies op de mountainbike en ik heb veel mooie foto’s kunnen maken. De lucht zat vol witte schapewolken, het water spiegelde en het was erg druk met fietsers, wandelaars en zwemmers. In dit deel van de hoofdstad bevind zich ook Christiania, een hippiewijk waar veel gedeald wordt en zo te ruiken ook vanalles gerookt wordt. We zijn er niet echt door gefietst, want mobieltjes en camera’s worden niet gewaardeerd hier door de dealers. In Christianshavn daarentegen hebben we wel goed rondgekeken en foto’s gemaakt. Het lijkt wat op de grachten van Amsterdam. Het was er tjokvol met boten, sloepen, rondvaartboten en andere bijzonderheden. De mensen zongen en dronken naar hartelust, maar dat kan ook op zo’n prachtige zomerdag. De bruggen waren overvol met wandelaars, kijkers en fietsers. Na een tijdje rondfietsen wou Brandon graag naar de NewYorker voor een nieuwe broek en dat lukte. Een broek vol scheuren en ritsen rijker, liepen we door de overvolle Stroget terug naar de fietsen. Zo aan het eind van de middag was het al weer aardig warm en we besloten zo langzamerhand terug te fietsen richting de camping. Onderweg kochten we nog een ijsje bij een Indiër. Zijn winkel was zo klein, dat ik in twee stappen achterin stond en de eigenaar al voorbij was, want die zat ergens verstopt achter de kassa en tussen de boodschappen. Hij bleek superaardig, toen ik zei dat we toe waren aan een ijsje met deze hitte en hij verkondigde doodleuk dat het volgende week weer warmer werd. Dat wij het plan hadden om naar Zweden te gaan, vond hij grappig, want daar werd het nog warmer, pfff…wat een zomer! Wie durft nu nog te zeggen dat het altijd koud is en regent in Scandinavië? Net als eergisteren hebben we vandaag gegeten bij restaurant Butterfly. Het Nederlands-Marokkaanse meisje was er ook weer en toen er twee andere gasten binnen kwamen, bracht ze ze direct naar onze tafel. Het bleek haar moeder (en zusje) te zijn, die vroeger in Den Haag woonde. Ze vond het leuk om met ons over Nederland te praten en ze was hier komen wonen omdat ze met een Deense man is getrouwd. Na het eten waren we snel op de camping en terwijl ik douchte heeft Reint de voortent afgebroken. Daarna kon hij douchen en zo waren we voor de tweede keer schoon en fris vandaag. Het is nu precies 23 uur en in de verte weerlicht het wat, maar wij zitten nog buiten in onze t-shirts te genieten van de koelere temperatuur. Morgen hebben we dus een reisdag en komen we aan in Zweden!