Dag 3 Geocachen in Rødovre en langs de kust

3 augustus 2018 - Kopenhagen, Denemarken

Vandaag hebben we heerlijk uitgeslapen. De hitte heeft ons waarschijnlijk erg afgemat, want we werden wakker om half tien van het alarm voor mijn medicijnen. Na wat koppen koffie zijn Reint en ik in het park achter de camping gaan geocachen, Brandon had er geen zin in. Het was al weer flink warm, zodat we zoveel mogelijk de beschaduwde paden afliepen. Er liggen in het park oude vestingwallen met her en der bunkers erin. We zeggen trouwens wel dat we in Kopenhagen zijn, maar officieel heet het hier Rødovre. Het gras is hier net zo bruin als bij ons in Nederland, maar dat geeft de wallen wel een echt oude uitstraling. Af en toe moesten we over de vestingwal lopen, soms er achter, maar ook wel eens over de gewone weg er voor langs. Waar Reint een cache moest zoeken, kon ik ballen laden voor mijn Pokémon Go en zo hadden we twee vliegen in één klap. De meeste caches had Reint snel, maar ook een paar waren niet te vinden. We zochten niet te lang, vanwege de warmte en de hoeveelheid aanwezige caches. Na ca. 2 uur waren we bij een oude treinwagon en een stuk dood spoor. De laatste cache bevatte weer een trackable, dus die kon mee terug en plaatsen we weer op een andere mooie plek. Een half uur later waren we weer op de camping en hebben we een lekker ijsje gehaald bij de receptie. We willen niet zeuren over het weer, maar doen het ondertussen wel…en daarom besloten we in de auto te stappen en langs de Deense Riviera naar boven te rijden in de hoop wat verkoeling te vinden. Door wat opbrekingen duurde het even voordat we de zee zagen, maar wat een uitzicht. Blauwe hemel, blauwe zee, witte zeilboten, zwemmende en zonnende mensen en aan de overkant van het water onze volgende bestemming: Zweden. Het was op sommige plekken vol met geparkeerde auto’s, maar de route was erg leuk om te doen. Vlak voor Helsingør zagen we een oud kasteel, Kronborg, dat in het water ligt bij de haven. Hier woonde Hamlet vroeger en het is nu onderdeel van Unesco’s werelderfgoed. We reden verder toen Reint een tankstation zag en ik een bord met “Fredensborg Slot”. Dit is het favoriete paleis van de Deense koningin en haar man. In juli en begin augustus wonen ze er niet en kun je eventueel naar binnen. Dat hebben wij niet gedaan, maar we hebben wel even rondgelopen en foto’s gemaakt van haar optrekje. Een kijkje waard. Tegen het eind van de middag kwamen we aan in het stadje Hillerød. We wilden er wat rondkijken en daarna gaan eten. Nou, wat te zien was er zeker…Frederiksborg Castle staat pal naast het centrum en is een ongelooflijk mooi kasteel. Het is in gebruik als historisch museum en dat is het in zijn geheel ook. Er liep, zoals gewoonlijk hier, geen kip rond en wij keken onze ogen uit. Het kasteel ligt midden in het water, er zijn prachtige beelden en bijgebouwen en tegen de strakblauwe lucht leek dit verblijf nog mooier. Hoezo is de kleine zeemeermin de Deense topattractie? Dit kasteel is het wat mij betreft. Nadat onze ogen eruit gevallen waren, moesten we op de tast naar een restaurant, maar het is gelukt. In het centrum zat een fijn burgerrestaurant die ook nog eens gespecialiseerd was in bier. We hebben op ons gemakje lekker gegeten en gedronken en zijn toen nog even door het centrum gewandeld en deden nog wat inkopen bij een supermarkt. Via een binnendoorweg zijn we terug gereden naar de camping en genieten nu lekker van de rust, al hoor je in de verte steeds het verkeer en af en toe een rondracende motor. Dat vinden wij niet erg!

1. Tally:
    4 augustus 2018
    I.p.v. Pokémon Go kun je ook Chardonnay Go doen... ook erg leuk! Weer mooie plaatjes en een leuk verslag Monique!