Dag 5 Een hele lange reisdag door Zweden

5 augustus 2018 - Huddinge, Zweden

Om kwart over acht waren we vanmorgen wakker en nadat we Brandon hadden wakker gemaakt, konden we beginnen met opruimen van zijn tent en onze laatste spullen. Uiteraard dronken we ook nog koffie, betaalden we de campingrekening en hebben we direct wat broodjes meegenomen uit het winkeltje. Om precies half tien reden we onder de slagboom door op weg naar de øresundbrug, die de grens vormt tussen Denemarken en Zweden. Het was behoorlijk winderig en redelijk bewolkt, maar de zon bracht het toch tot 20 graden. Het duurde maar even voordat we in Zweden waren en doordat Reint thuis al een kastje had besteld voor de tol, konden we eigenlijk zo doorrijden bij de tolpoort. We hebben niet zoals in de tv-serie “The Bridge” een lijk midden op de brug zien liggen gelukkig. De opnames zijn hier wel gemaakt. Na bijna 2 uur rijden zijn we heel even gestopt, maar net op dat moment motregende het een paar minuten. Toen we weer wegreden stopte de regen weer en langzamerhand werd het steeds zonniger en warmer. Op den duur is het nog 25 graden geworden. Om 13.30 uur hebben we iets langer gepauzeerd, naast een Duitse touringcar. En terwijl wij een hotdog aten, stonden de Duitsers aan statafels naast de bus gezellig met elkaar te drinken en kletsen. Het Zweedse landschap was in het begin vlak, open en nauwelijks boeiend, maar op den duur verscheen er steeds meer bos en een aantal meren, waaronder het enorme Vätternmeer. Daar zagen we nog een kraanvogel over de snelweg vliegen, maar kwamen we helaas ook in een file terecht, terwijl we net hadden opgemerkt dat het hier toch zoveel rustiger is dan bijvoorbeeld op de Duitse snelwegen. De file duurde ruim drie kwartier, waarvan we de meeste tijd langzaam reden. Verder schoot het wel erg op, dus stuurde ik een mail naar een camping in Stockholm met de vraag tot hoe laat we terecht konden. Het antwoord volgde snel, tot 22 uur. De hele reis was bijna 700 km. en rond zessen besloten we in Nyköping maar gauw een McDonalds aan te doen, zodat we snel weer verder konden. Anderhalf uur daarna arriveerden we bij de camping, maar…helaas pindakaas…ze hadden alleen nog plekken zonder stroom. Geen optie voor ons en ook de wijk waar we doorheen gereden waren, was allesbehalve fijn. Het was een soort van Bijlmer, met een vreselijk slecht wegdek en veel mensen bij het pad en dat waren niet echt lekkere types. Op internet zochten we gauw een ACSI-camping met een goede waardering en zo belandden we nog iets verder weg van Stockholm, maar efijn. De camping waar we nu staan in Huddinge heet Flottsbro en staat midden in het bos, aan een meer. We stapten uit de auto en roken alleen nog maar dennengeur, heerlijk. De plek is redelijk groot en de zonsondergang was onder het uitpakken en opzetten al prachtig om te zien. Er is geen wifi en dat is vreselijk jammer, want dat hebben we natuurlijk zo’n beetje de hele dag nodig, hahaha. Dus als het verslag wat later komt of de foto’s ontbreken…dan ligt het daar aan. Ook moeten we de fietsen maar wat meer laten staan, want de weg hier naartoe was behoorlijk steil en enorm lang, dat trek ik niet op de fiets. Gelukkig is er wel een bushalte vlakbij, maar ook met auto kunnen we vast wel terecht in de hoofdstad van dit fijne vakantieland. Dit wordt onze eerste keer in Stockholm!

1. Jan bijlholt:
    6 augustus 2018
    Volg jullie al weer een paar dagen en weer een mooie verslag nog een fijne vakantie en op na de volgende verslag grtjes jan en ria