Dag 11) Een dagje shoppen in Aalborg en het lijkt wel herfst.

29 juli 2020 - Tylstrup, Denemarken

Alweer regen vanmorgen…niet zo hard als gisteren, maar de wind was dat zeker wel. Tijdens het ontbijt had ik het gevoel dat het nu niet zo mooi zou worden als gisteren, qua weer dan. We hebben ons weer lekker zat gegeten en gedronken in alle lekkers en zijn even na tienen in de auto gestapt om naar Aalborg te rijden. Dit is de vierde grote stad in Denemarken en met deze weersomstandigheden, wisselvallig, is het prima vertoeven in een nieuwe stad. Als het regent schiet je gauw ergens naar binnen. We parkeerden onder een winkelcentrum en omdat het toch regende bleven we daar even. Er waren ook twee grote warenhuizen waar we af en toe schuilden of naar de wc gingen. Tussendoor, als het droog was, struinden we wat door de winkels en de superschattige zijstraatjes. Voor de verandering stonden die weer vol met gekleurde (vakwerk)huisjes en enorme bossen stokrozen. Helaas waren de zaadjes van de bijna zwarte nog niet rijp, anders had ik wat meegenomen. Reint scoorde in een hippe merkenwinkel een paar ontzettend leuke Fila schoenen, die lekker voor de helft waren afgeprijsd. De stad staat niet alleen maar vol met ketens (H&M, Sostrene Grene, Subway en Flying Tiger waren er bv wel), maar ook met gezellige meuk winkeltjes. Ik heb er niks gekocht trouwens… Héél veel mensen lopen hier in superleuke rubberlook regenjassen, die wou ik ook en in het begin zagen we één naar mijn zin. Helaas konden we aan het eind van de dag de winkel niet meer terugvinden, zelfs niet via internet. Een paar straten buiten het centrum ligt de haven en daar was niks bijzonders te zien, maar er staat ook het Aalborghus…een soort slot. Het is een wit U-vormig gevouw met rood vakwerk en een grote binnenplaats. In het gras buiten het slot, midden tussen de gebouwen dus, zat opeens een haas in het zonnetje te chillen. Reint zag hem het eerst omdat hij naar een cache zocht. Ik ging gauw foto’s maken en toen bleven er steeds meer mensen staan te kijken. Grappig toch, zo midden in een stad met 117.000 inwoners. Bij een kraampje hebben we een lekkere hotdog gekocht en ze lagen al klaar toen we het bordje zagen dat je alleen cash kon betalen. Oeps, we zijn hier “pas” 10 dagen, dus we hebben nog niks. Gelukkig zat er een pinautomaat tegenover en was de verkoopster zo vriendelijk, dat Reint maar gauw wat gepind heeft. Gebeurde heel vaak, zei ze en ondertussen hadden we een leuk gesprek over onze vakantie. De meeste Denen zijn uitermate vriendelijk, behalve “Grumpy” in ons hotel. We denken dat het er aan ligt dat hij geen Engels spreekt, maar toch…een glimlach snapt iedereen en dat doet ‘ie te weinig. Na nog een lekkere frappuccino zijn we aan het eind van de middag in de auto gestapt naar het vliegveld. Net op tijd, want er kwam weer een bui aandrijven. We zagen één Airbus vertrekken, maar verder was het er doods. Tegen zessen waren we terug in Tylstrup en een uurtje later gingen we aan tafel. De maaltijd was weer uitstekend en dit restaurant zouden we iedereen aanbevelen. Zometeen even lekker douchen en dan vertrekken we morgen naar een nieuwe bestemming.