Dag 14) Laatste vakantiedag…we gaan terug naar huis.

1 augustus 2020 - Winschoten, Nederland

Ik word wakker van het licht, maar draai me weer om. Even later gaat het niet meer…ik kijk op m’n horloge…7 uur. Reint is ook al wakker, want vanaf 6 uur scheen de zon in zijn gezicht door de ultradunne lichtblauwe gordijnen…zucht. Het hotelleven is ook niet alles, maar goed dat het de laatste dag is (maar niet heus). We maken de boel vertrekklaar op ons dooie akkertje en gaan dan beneden ontbijten. Iedereen heeft een aparte tafel met eigen broodjes, beleg en een kan koffie. Geen gesjouw dus om uit te zoeken wat je wilt eten…ook wel weer lekker. De zon schijnt aan een strakblauwe lucht en als we even na 9 uur in de auto stappen is het al 23C. Raampjes open en karren maar. Vlakbij in het gehucht Højer zoeken we bij een kerkje aan zee nog een cache en rijden dan door naar Møgeltønder. Dit dorp heeft 1000 inwoners en is bekend bij toeristen vanwege de prachtige voordeuren van de huizen aan de hoofdweg. Ze hebben mooie kleuren, zijn gedecoreerd of omgeven door bloemen. Het rijdt niet zo fijn op de kinderkopjes, maar het hoort bij een oud dorp. Ook heeft prins Joachim van Denemarken hier tot 2014 gewoond op Slot Schackenborg. We rijden het dorp uit en wat zie ik vliegen…vier kraanvogels. Best laag en ik kan ze dus goed op de foto krijgen. Om 10.20 uur passeren we de Deens-Duitse grens zonder problemen. Aan de andere kant staat een fikse rij te wachten. Tussen de middag nemen we even pauze en is het al 28C geworden. Het is ontzettend druk op de weg en in tegengestelde richting zien we alleen maar files. We horen op het nieuws dat er heel veel files staan voor de Deense en Zweedse grenzen en op Helgoland worden maanden maatregelen genomen vanwege de drukte…pfff, gelukkig hebben wij een ongestoorde, rustige vakantie achter de rug. Vanaf Hamburg wordt het voor ons ook een drama in zakformaat. We vermijden de wegen met de langste files, maar de hele stad is opgebroken of éénrichtingsverkeer. Voor ons gevoel hebben we de hele stad gezien, maar in werkelijkheid hebben we er bijna een uur in rondgereden. Ook best lang, toch? Tot Bremen is het behoorlijk druk, maar er zijn steeds vaker stukken waarin we onbeperkt hard kunnen rijden en we willen nu ook gewoon graag snel thuis zijn. Eigenlijk best gek, want we gaan al wel 20 jaar lang 3 weken of nog langer weg. Nu gaan we veel korter en nog willen we snel naar huis. Om half vier app ik de kinderen dat we in de stad zijn en 10 minuten later kunnen we ze beide in de armen sluiten. Tanacha is lekker in ons huis ons gaan opwachten en Brandon kwam vlak voor ons ook thuis. Als verrassing heeft Tanacha een bos bloemen neergezet, voor onze trouwdag nog en zijn we vanavond lekker uit eten geweest in Duitsland bij Hotel Adria. Arnoud en m’n moeder waren ook mee en zo hebben we de vakantie feestelijk afgesloten.

De reden dat we nu korter vakantie hadden? Reint heeft voor het eerst in tijden gewoon de standaard 3 weken opgenomen en we hopen begin volgende week onze nieuwe caravan te kunnen ophalen. Misschien kunnen we er binnenkort nog even een paar dagen mee weg. De oude hebben we na ons weekendje Balloo (half juni) ingeleverd bij de dealer. De mover moest nog overgezet worden en omdat we op vakantie gingen, hebben we afgesproken dat hij begin augustus geleverd zou worden. Ik heb nog geen idee of het volgende reisverslag vanuit de nieuwe sleurhut komt, want het is altijd weer veel werk, vooral omdat ik veel foto’s maak en deze altijd allemaal voorzie van plaatsnaam en/of andere info. Ook het bijhouden en verwerken van informatie voor deze blog is intensief, maar wel leuk. De afgelopen 2 weken heb ik ongeveer 3800 foto’s gemaakt en hebben we 3350 km. gereden