Dag 6 Winkelen, wassen en wandelen in Flottsbro

6 augustus 2018 - Huddinge, Zweden

We hebben vandaag een hele rustige dag gehad, dus nog geen verhalen over een bruisend Stockholm. Dat moet nog een dag wachten. Vanmorgen zijn we naar het meer beneden aan de camping gelopen. Ik hoopte eigenlijk dat er wat vogels te zien zouden zijn, maar behalve een paar eenden en een meerkoet…helemaal niks. We hebben de skipiste daar bekeken, want het verbaasde ons al een beetje dat er hier op de camping niet veel leven was, maar dit zal wel meer een wintersportgebied zijn. De kampeerplekken zijn redelijk gevuld, maar de huurhuisjes staan voor het grootste deel leeg. Ik heb na de korte wandeling dan ook maar een eerste was gedaan, dat moet ook gebeuren. Tussen de middag hebben we de auto gepakt en zijn even naar de Lidl gereden voor wat broodjes, fruit en drinken. Er lag een leuke routekaart bij de receptie met wat wandelingen en fietsroutes rondom de camping en de heuvel waar de skipiste op ligt. Reint en ik zijn ’s middags dus gaan wandelen, een route van ruim 4 kilometer. Dat is niet veel, maar op deze route lagen nogal wat caches en het neemt soms toch wat tijd in beslag voordat er één gevonden is. Er liep helemaal niemand op de hele route en net toen we zeiden dat er zelfs geen dier te zien was, hoorden we takken breken en wat gestamp en een stuk of wat reeën schoten over het pad naar het struikgewas. In het bos was het heerlijk koel, het was sowieso vandaag iets koeler. Ongeveer halverwege was een strook bos gekapt om plaats te maken voor hoogspanningsmasten. Vreselijk lelijk om te zien en jammer genoeg liep een stuk van de route daar onderdoor. In de volle zon over de rotsen klauteren warmt je behoorlijk op en op den duur was ik wel een beetje klaar met al dat zweet op mijn lijf en vooral de hitte, maar gelukkig gingen we toen het bos weer in en moesten we ook een stuk omhoog. Tenslotte kwamen we uit op de heuvel bij de stoeltjeslift, zodat we een mooi uitzicht hadden over Huddinge, het Albysjönmeer en de camping. Via de piste zijn we naar beneden gegaan en dat was nog best steil. Eenmaal weer bij de caravan had Brandon net de laatste Radler 0.0 opgedronken, dus dat was een tegenvaller, maar de koele appelsap die er nog was, smaakte ook goed. Sokken uit, boek erbij en lekker uitrusten toen. Tegen zessen zijn we nog eens naar beneden gelopen, want bij het strand aan het meer zit ook een restaurant en daar gingen we eten. De inrichting was op zijn zachtst gezegd nogal gedateerd: er lagen Heuga-tegels, er stonden kantinetafels en stoelen (en een bankstel) en behalve wij drieën was er niemand! Gelukkig was het eten wel prima. Reint had een souvlaki met tzaziki, Brandon natuurlijk een hamburger (volgens hem is het vakantie om 3 weken ongezond te eten) en ik had spareribs en we hadden allemaal patat erbij en wat groenvoer. Na de maaltijd hebben we nog een kleine wandeling gemaakt om wat caches te zoeken en we werden nog een keer verrast door twee reeën die plotseling voor ons langs schoten vanaf de skipiste. De caches werden snel gevonden en verder was het heel rustig in het bos. Alleen een specht roffelde wat op een dennenboom. Toen we terugliepen via de piste liepen de “hertjes”, zoals wij steeds zeggen, er al weer. Ze trokken zich weinig van ons aan en lieten zelfs heel even zien hoe ze zorgen voor nog meer hertjes, hahaha. Brandon en ik hadden vanavond onze lange broek aangetrokken, want opeens begon het hard te waaien en koelde het snel af, maar na het eten was de wind weg. Het was toen iets te warm met de broek aan, maar ja. Zoals gezegd aan het begin gaan we morgen naar Stockholm en dat doen we met de auto. Het is 22 km. tot aan het centrum en dat vinden wij zelfs iets teveel van het goede om op de fiets te doen, vooral in combinatie met de hoogteverschillen (175 meter verschil onderweg). De bus en trein nemen samen nog steeds een uur reistijd in beslag en daarom gaan we maar met onze bolide. Erg benieuwd wat we er van vinden.