Dag 2 Naar het toeristische hoogtepunt van Denemarken

2 augustus 2018 - Kopenhagen, Denemarken

We hebben ontzettend lekker geslapen hier, want in tegenstelling tot ons huis koelt het hier ’s avonds in de caravan wel af. Reint en ik waren er even na acht af en na een kop koffie heb ik mijn loopkleren aangetrokken en ben naar het park gegaan dat achter de camping ligt. In de schaduw was het zalig lopen, maar in de zon werd het al gauw te warm, zodat ik na een dikke 7 km. weer terug bij de caravan was. Intussen had ik al wel een eekhoorn gezien in het park en dan begint mijn dag al goed. Onze dochter berichtte ons dat ze op weg was naar huis, voor hun was het mooi geweest na twee weken. Reint haalde gauw een cache binnen aan de overkant en na wat koffie en ontbijt, werd ook Brandon wakker. Vlak voor de middag zijn we weer op onze mountainbikes gestapt voor een tocht naar het centrum. Bij supermarkt Irma hebben we wat drinken ingeslagen en bij een bagelshop hebben we zalige bagels gegeten. Heerlijk gezond, want we lieten ze beleggen met o.a. olijven, kip, tonijn, sla, creamcheese en komkommer. Daarna zijn we doorgefietst tot aan het water en bewonderden we de Deense pakhuizen, kerken en gebouwen die langs de oevers staan. Modern en oud wisselt elkaar hier mooi af. De fiets- en wandelboulevard ligt er prima bij. Reint vond her en der een cache en de zon scheen dat het een lieve lust was. Volgens Brandon gaf internet aan dat het hier 26 graden was, maar het voelde als 36…pfff, wat een hitte. Via Nyhavn, waar veel mensen Kopenhagen aan herkennen: de kleurige huizen, fietsten we richting een vesting. Reint wou een cache zoeken en zei tegen mij dat ik dan de andere kant maar op moest lopen. Ik snapte er niks van en zag alleen honderden mensen dicht bij elkaar…en daar moest ik heen? Het bleek de plek te zijn waar het beroemde beeldje van de kleine zeemeermin staat. Nu snappen we waarom ze niet de grote zeemeermin heet! Het is echt een klein, maar leuk bronzen beeld. Bus- en bootladingen toeristen zwermden er omheen, maar toch lukte mij het om vooraan een foto te maken. De vesting ligt aan de andere kant van de weg en viel ons binnen wat tegen. Misschien ook vanwege de hitte, maar het was er erg rustig, er stonden wat rijen oude huisjes en een oude molen. Van buiten leek het veel mooier, een beetje als Bourtange met al dat water er omheen. Ik knapte bijna uit elkaar van de hitte, dus we besloten eerst weer drinken te gaan halen en in het park op te drinken. De ijskoude chocomelk was snel op en we maakten ook een begin met de sinas. Nadat we weer wat opgeknapt waren gingen we weer een fietstochtje maken van ca. 4,5 km. Brandon wou graag naar de winkels, maar daar was het echt te warm voor, vooral omdat het woord airco hier niet bepaald is uitgevonden. Zelfs de supermarkten zijn bloedverziekend heet. In één van de betere wijken zijn we naar de supercardealer gegaan om mooie auto’s te bewonderen. Het was er redelijk koel binnen en het personeel was erg vriendelijk. Er stonden Lamborghini’s, Porsches, Bentley’s enz. Toen ik de receptioniste vroeg of ik een leeg waterflesje mocht meenemen, vroeg ze of ik een momentje had en gaf me een lekker koel gevuld flesje met Porsche erop. Ik zal er wel dorstig uit gezien hebben, al was de sinas al weer op en hadden we zelfs alweer nieuwe gekocht. Tegen zessen waren we halverwege terug naar de camping. Er ligt daar een prachtig meer en daar zijn we omheen gefietst. Het liep er vol met wandelaars en hardlopers. In het meer waren twee eilanden vol met aalscholvers en terwijl ik die fotografeerde, vond Reint weer een cache met een trackable erin. Die moeten we dus afleveren bij een andere cache en het verzoek is dit keer of dat in de buurt van een tennisbaan kan. We zullen het proberen. Een uur later streken we neer in restaurant Butterfly, waar het heerlijk waaide door een open deur. De serveerster vroeg of we uit Nederland kwamen, want dat hoorde ze wel. Ze sprak ook gewoon Nederlands met ons en het bleek dat haar moeder uit Nederland kwam. Brandon had een fijne maaltijdburger met aardappelpartjes en Reint en ik hadden fettucini. Hij met zalm en ik met bacon en paddestoelen, heel erg lekker! Terug op de camping moesten we alle drie nodig onder de douche en nu gaan we straks lekker slapen. Ik verheug me er nu al op.

1. Tally:
    3 augustus 2018
    Dank je wel voor je mooie verslag.... ik heb nu nog meer zin om naar Koebenhavn te gaan! Jullie nog veel plezier en hopelijk wordt het daar een beetje koeler!