Dag 10 Een dagje naar het vasteland

15 augustus 2023 - Kalmar, Zweden

We werden vanmorgen wakker van de (zachte) regen. Geen tijd om op te staan, maar lekker in ons caravannetje te blijven liggen. Dan stopte het weer, dan begon het weer en zo ging het een tijdje door. Toen het lang droog bleef, zijn we uiteindelijk toch maar opgestaan. Heel rustig aan hebben we ontbeten en toen hebben we een videobelgesprek “aangevraagd” bij Tanacha, want we missen onze bijna 10 maanden oude kleinzoon Lyo natuurlijk best wel. We werden allereerst beloond met zijn brede glimlach toen hij ons op de telefoon zag en we tegen hem spraken. Daarna zagen we duidelijk dat hij het toch ook wel wat gekkig vond en snel weer was afgeleid door andere belangrijke zaken, zoals zijn spiegelbeeld. Het gaat nu zo snel in zijn ontwikkeling en we krijgen dagelijks foto’s en filmpjes van Tanacha, dat hij uit zichzelf gaat staan bij bv de box of op handen en voeten staat en rondkijkt…zo schattig. We kunnen niet wachten tot we hem weer lekker vast kunnen pakken. Na dit alles heb ik mijn hardloopkloffie maar weer aangetrokken en ben een paar kilometer langs de doorgaande weg gaan hobbelen, bij gebrek aan leuke paden op dit stukje eiland. Het bleef gelukkig droog en de zon begon zelfs voorzichtig te schijnen. Na het douchen was het zó warm, dat ik al snel weer klam was en zelfs Reint begon te zuchten. Tegen 11.45 uur zijn we in de auto gestapt naar het vasteland, om de stad Kalmar te bezoeken. Die staat op de UNESCO werelderfgoedlijst en dat staat garant voor pracht en praal…meestal dan. Onderweg konden we nog even genieten van de zweefvliegkunsten van een zeearend. Een uurtje later stonden we geparkeerd en al in de haven. We konden bijna direct een oude stadsmuur beklimmen en de mooie houten huizen in allerlei kleuren bewonderen. Het was helaas maar een korte muur en toen zijn we direct naar kasteel Kalmar gewandeld. We wilden in eerste instantie graag een fika (koffie met wat lekkers) doen in het restaurant binnen de muren, maar toen we zagen dat je direct entree moest betalen, hebben we dat maar laten schieten. Hoe het er van binnen uitziet, interesseert ons te weinig. Vlakbij het kasteel ligt de Gamla Kungsgatan, twee straatjes met oude Zweedse houten huisjes en alweer…heel veel stokrozen, zo prachtig. Daarna kwamen we in het echte winkelcentrum en dat was best leuk, met enkele mooie gebouwen en een kerk, maar het was niet de pracht en praal die we verwachtten. Gelukkig was het zo’n 25 graden, dus genoten we van het lekkere weer en het slenteren door de stad. Reint zocht natuurlijk nog wat caches, zo ook in de haven en dat was een fijn plekje. Je had er uitzicht op de brug naar Öland, een moderne woonwijk en de zee uiteraard. Op mijn verjaardag, 19 augustus, is hier de Iron Man en dat zag je overal. In het centrum stonden podia en een rode loper, maar in de haven zagen we ook mensen trainen met neopreenpakken om in zee te zwemmen en iemand met een professionele racefiets. De organisatie was daar ook aanwezig met een auto en camper. Als laatste haalden we nog wat boodschappen en een warme choco-to-go en toen gingen we weer terug naar “ons” eiland. We zijn binnendoor langs de kust gereden tot aan Mörbylanga en daar hebben we voor de 3e keer gegeten bij Magasin1, wat een fantastisch restaurant. Het personeel herkende ons inmiddels en vroeg aan het eind of dit het was voor vandaag, dus zeiden we dat we niet weer kwamen. Morgen gaan we immers naar een nieuwe plek. Vandaag waren we wel op tijd terug voor de zonsondergang en samen met tientallen andere campinggasten hebben we de zon in zee zien zakken.