Dag 2 Wandelen door Odense

7 augustus 2023 - Odense, Denemarken

We hebben vanmorgen vreselijk uitgeslapen. Om 9 uur ging Reint eruit om het koffiewater op te zetten en ik was er even later ook uit. Reint had het horen regenen vannacht, maar vanaf het ontbijt was het droog. Het waaide wel behoorlijk en daarom besloten we lopend naar het centrum van Odense te gaan, ruim 4,5 km. Het park begint hier direct naast de camping en langs de rivier is het fijn lopen. Soms kom je onder een viaductje door en de ene keer loop je links en even later weer rechts van het water. Er zijn veel hardlopers hier en dat snappen we met al die mooie paden. In de zoo zagen we de beide leeuwen en ook de rendieren liepen er. In het centrum was het gezellig druk voor een maandag, maar even daar buiten zie je nauwelijks iemand lopen. Met een trui en t-shirt aan was het prima te doen vandaag, al trok de wind steeds harder aan. We liepen over de moderne brug boven de treinsporen langs en Reint moest z’n hoed stevig vasthouden. We zagen meerdere mannen vandaag achter hun pet aanrennen. Tussen de middag hebben we in de Storms Foodhall een zalig huisgemaakt pitabroodje gegeten. Reint had een Griekse versie en ik één met falafal, groente en saus. Vanaf het station hebben we een route gelopen die ons Pokémonspel vereist en dat was voor het eerst dat we dat deden. Het was even uitvogelen, maar het lukte en na een kilometer waren we daar klaar mee. Ondertussen waren we weer terug door het centrum gelopen en hebben we nog een cache gedaan, de Skechers winkel geïnspecteerd op nieuwigheden en zijn we bij het nieuwe Hans Christiaan Andersen museum geweest. We gingen er niet in, maar de nieuwe gebouwen en wilde bloementuin erom heen zijn ook de moeite waard. Het Montergarden is een cultuur historisch museum dat op dit moment wordt opgeknapt en waar we gratis naar binnen konden. We hadden er al eens eerder een kijkje genomen, maar het blijft een kneuterig, leuk idee om een blik in het leven van vroeger te werpen. Onze voetjes voelden inmiddels wel dat ze al behoorlijk in de weer waren geweest en daarom hebben we een warme chocomelk-to-go meegenomen en zijn langzaamaan door het park en bos terug gegaan naar de camping. In de Zoo liep eigenlijk geen mens, maar de vakanties zijn hier ook al afgelopen en blijkbaar zijn er weinig toeristen. De camping staat wel behoorlijk vol. Toen we aan het eind van de middag de camping in zicht hadden, kwam er opeens een bui uitvallen, zodat we ook nog in het bos moesten blijven om te schuilen. Gelukkig duurde dat maar een paar minuten. Om 16 uur waren we terug bij de caravan en hadden we bijna 20 km gelopen. Het stormt inmiddels als een malle en overal hoor je tenten klapperen. We hebben even naar het weerbericht voor Zweden gekeken, maar moeten helaas eerst hier blijven. De Oresundsbrug tussen beide landen adviseert om vandaag en morgen niet met grote voertuigen over te steken. We vinden het geen probleem, al is het wel een beetje jammer. Funen is een prachtig eiland en we kunnen morgen altijd nog gaan rondrijden hier. Straks even op zoek naar eten en op tijd met het uploaden van het verhaal beginnen, want de wifi is hier ronduit bagger.