Dag 4 We komen over de brug

9 augustus 2023 - Malmö, Zweden

Gisteravond hebben we besloten de oversteek naar Zweden te maken. Eergisteren leek het in Karlskrona, het zuidoosten van Zweden, erg mooi weer en in Malmö nogal regenachtig. Gedurende de dag is dat precies omgedraaid en besloten we dan maar een klein stukje, 190 km, naar Malmö te rijden. We houden de weerverwachting goed in de gaten, want er gebeuren rare dingen in Noorwegen en Midden-Zweden…overstromingen, evacuaties enz. Een collega van Reint heeft eerst zijn geplande reis naar Italië omgegooid i.v.m. de extreme hitte daar en zou toen naar Noorwegen. Nu zit hij “vast” bovenin Denemarken, want de ferry naar Noorwegen vaart niet eens. Het is zo ontzettend sneu voor hun. Wat dat betreft hebben wij vandaag alleen maar last van regen gehad. Het eerste stuk was het gewoon bewolkt weer, maar daarna – precies volgens de voorspelling – begon het te regenen. Het anders zo mooie uitzicht op de bruggen tussen Denemarken en Zweden was nu grijs en regenachtig. Om 9.45 uur vertrokken we uit Odense en zonder te stoppen reden we om 12.30 uur de camping aan de voet van de Oresundbrug in Malmö op. We konden bijna droog de spulletjes uit de auto halen, maar daarna heeft het geregend tot half vier. Gelukkig konden we ons vermaken met de rondspringende konijnen op de camping en waren er ook veel vogels. Zodra het droog was zijn we een rondje gaan lopen langs de zee richting Malmö en door het soort van park naast de camping. Vijf jaar geleden stonden we ook op deze camping en er lijkt weinig veranderd te zijn. Tegen etenstijd zijn we naar een groot overdekt winkelcentrum, Emporia, gereden. Op de foodafdeling hebben we heerlijke verse pasta en risotto gegeten. Daarna zijn we het hele complex doorgewandeld en scoorde Reint nog een comfortabel en mooi joggingpak. In de supermarkt hebben we direct wat inkopen gedaan voor morgen en tegen sluitingstijd gingen we weg. Vlakbij de camping lag nog een cache die Reint graag wilde zoeken, dus dat deden we direct maar even en maar goed ook. De cache ligt op een heuvel vlakbij de Oresundbrug en nadat Reint de cache vond, zagen we de lucht spectaculair verkleuren naar oranje, rood en roze. We renden bijna naar het beste uitkijkpunt en ja hoor…we konden nog net een minuut of 10 genieten van het geweldige uitzicht. Zonsondergang aan zee is altijd leuk, maar na een regendag helemaal. We hebben voor 2 nachten betaald en zoals het er nu uitziet, kunnen we morgen de dag nagenoeg droog doorbrengen in de stad. Het was vandaag natuurlijk ook een beetje feestdag, want onze dochter is 26 jaar geworden. Nogmaals gefeliciteerd, schat. Als we thuiskomen krijg je je kadootje.