Dag 6: relaxen en de Mille Miglia komt voorbij.

15 juni 2022 - San Felice del Benaco, Italië

Onze buren hadden ruzie vannacht, maar toen Reint om half twee op de muur bonkte, hield het gelukkig op. Desondanks hebben we wel eens beter geslapen. De airco staat elke nacht vol aan, maar toch hadden we het vannacht nog warm. Om 7 uur zaten we dus al op ons terras en hebben even flink geschoven met de stoelen en tafel, in de hoop dat de ruziezoekers ons ook zouden horen. We hebben de hele morgen niks bijzonders gedaan…flink gedronken, omdat het bloedheet was en verder wat vogels gespot en lekker gesnackt. Er zat al vroeg een vogel keihard te piepen en het bleek een voor mij nieuwe soort…de kleine zwartkop. En dit exemplaar had zelf ook een kleintje, zo schattig. Tussen de middag heb ik de calorieën er weer afgezwommen. Reint ging wel mee naar het bad en heeft er ook even ingezeten, maar verder lag hij op een ligbedje, terwijl ik rustig aan 30 baantjes heb getrokken. Er zaten nog geen 10 man in het bad, perfect dus. Tussen de middag hebben we opgegeten, wat we gistermiddag al hadden ingeslagen bij de Lidl…worstenbroodjes en aardappelsalade. We dronken liters thee, koffie, ACE en ranja, want het voelde tropisch aan. Tegen half twee hebben we ons aangekleed, rugzak met drinken gevuld en zijn we op pad gegaan voor een mooi plekje om de historische auto’s langs te zien komen. Op een kruispunt, die ongeveer een km van ons appartement af ligt, kwam de hele karavaan langs. Tegen kwart voor 3 kwamen de eerste auto’s langs en terwijl het gewone verkeer er ook gewoon tussen reed, zagen we de meest geweldige auto’s passeren: Alfa Romeo, Fiat, Ferrari, Bugatti, Aston Martin, Maserati, Renault, veel Porsches, etc. Veel deelnemers zwaaien uitbundig naar de kijkers en die zwaaien op hun beurt weer met Mille Miglia-vlaggetjes terug. Omdat we geen idee hadden van het aantal kijkers, zijn we het eerste deel vooral langs een grote doorgaande weg gaan staan. Het was extreem rustig met toeschouwers en na ruim 2 uur auto’s spotten, zijn we richting het centrum gegaan. Eigenlijk is er maar één prachtig, nauw, typisch Italiaans straatje daar en ik had al aangegeven daar het liefst te willen staan. Gelukkig konden we er makkelijk terecht, terwijl de deelnemende auto’s vlak langs ons reden. Ik kon letterlijk de hitte van de uitlaten voelen…en ook ruiken…en dan de geluiden die eruit komen. Van verre kon je soms een Lamborghini al horen aankomen, maar ook de oldtimers konden er wat van. Het was een geweldig evenement en we hebben honderden voertuigen gezien. Natuurlijk zijn er ook ontzettend veel assistentie-auto’s, EHBO’ers, politiemotoren en -auto’s, enz. Ook de verscheidenheid in kleuren spreekt mij aan, er was een blauwe Ferrari, roze Lamborghini, heel veel rode auto’s. Om kwart over 5 zijn we een supermarkt ingegaan voor het avondeten. We hebben wat blikjes vis, een kwart watermeloen en worstjes meegenomen. Terwijl we terugliepen, bleven de auto’s nog steeds langsrijden. We kochten nog een ijsje en zijn warm en uitgeput teruggelopen. Op dit moment zitten we al uren lekker binnen bij de airco wat vlogs van Enzo te kijken. Tussendoor hebben we gegeten en gedoucht. Morgen nog een hele dag hier en dan vertrekken we weer, dus Reint zit al weer een route te plannen, terwijl ik dit verslag heb gemaakt.