Dag 12 Regen en zon, vertrek en aankomst, wind en windstil

12 augustus 2018 - Kisa, Zweden

Het was al na achten toen ik me nog een keer wou omdraaien, maar Reint ging eruit. Het regende zacht en ik had nog uren willen liggen, maar ja…we stonden op punt van vertrek. Het was 14 graden en dat is toch wat anders dan we gewend zijn de afgelopen tijd. Nadat Brandon zijn tent kleddernat in de disselbak was gemoffeld en we hadden betaald, konden we om 10 over 10 in de auto stappen voor een rit van dik 360 km. Gelukkig regende het nu, op een reisdag, en zaten we niet op de camping. De meeste tijd regende het zachtjes en soms wat harder, maar ik hield vol dat we naar het zonnige zuiden reden. Toen we om 13 uur even pauze hielden voor een broodje bacon, zelfgemaakt in de caravankeuken, was het droog en dat was het nieuwe begin van mooi weer. Het was nog maar 15 graden, maar een uur later al 20 graden, toen scheen de zon en zaten we in de buurt van Linköping. Er hingen enorme bloemkoolwolken in de blauwe lucht en af een toe nog een bijna zwarte wolk, maar regenen deed het niet meer. Het was wel hard gaan waaien en soms voelde je de hele combinatie wat schudden. Om 15.15 uur reden we Pinnarp Camping in Kisa op. We kregen een prima plek vooraan bij het meer toegewezen. Qua uitzicht het allerbeste plekje, maar op dat moment qua wind misschien wel de minst goede plek. Gelukkig heeft mijn privé-tentenbouwer daar geen problemen mee, hij kon zijn favoriete vakantiesport “haringbeuken” heerlijk uitoefenen. En hij deed dat goed, want de voortent staat nog steeds strak…al moet ik ook zeggen dat er geen wind meer is en dat scheelt ook, hahaha. In 2016 heeft Brandon hier een flink aantal frikandellen verorbert, maar in de mail hadden ze al aangegeven dat die, na een enorm druk seizoen, al op waren. We waren vrij om een doos nieuwe mee hier naar toe te nemen, maar da’s lastig in Zweden…frikandellen vinden. We hebben dus maar een ander maaltje uitgezocht op de kaart. Reint had saté (ook de satésaus was op, dus werd dat ketchup), ik had een visschnitzel en Brandon nam een gewone schnitzel. Prima eten voor een camping. Vanavond hebben Reint en ik nog een rondje gelopen die we hier eerder ook vaak maakten, maar er zijn toch wat veranderingen geweest. Op het strand stond opeens een hek, zodat je niet naar het bos kon…althans dat was de bedoeling. Wij zijn onder het hek door gegaan naar het bos, langs de steigers met boten en via een omweg terug naar de camping. In een weiland vlak voor een stuk bos zagen we nog een ree en we konden hem een tijdje volgen, totdat hij ons in de gaten kreeg en verdween. Aan de achterkant meende ik hem weer te zien en wees naar Reint. Ik dacht dat hij niks zag en klikte mijn lensdop op de camera…en weg was de ree. Reint was stikflauw, want het bleek dat hij een veel beter uitzicht op het beest had en hem stond te filmen met de GoPro, oeps! Het is 22 uur, het wordt net donker en het is k..k…koud in de voortent. We gaan dus lekker naar binnen. Tot morgen!!!