Dag 7 Gamlastan, Kungliga Slottet en bronnen

7 augustus 2018 - Stockholm, Zweden

Vertaald betekent de titel: de oude binnenstad, het koninklijk paleis en bruggen. In het kort zou dit de beschrijving van het centrum van Stockholm kunnen zijn, maar natuurlijk laten we het hier niet bij. Gisteravond nadat we het vorige verslag online gezet hadden, hebben we nog een poosje buiten gestaan in het schemerdonker. De vleermuizen lijken wel rondjes te vliegen om onze caravan, ze suizen op 1,5 tot 2 meter hoogte vlak langs je en als je dan naar de lichte horizon kijkt (en het blijft hier nog langer licht dan thuis) dan zie je ze prima om je heen fladderen, geweldig. Ondertussen verblijven hier ook een flink koppel hazen, dus als je naar de wc wandelt zie je ze her en der zitten of rondhuppelen. Dat is een mooi voordeel als je in het bos staat. Gisteravond koelde het zo hard af dat Reint het koud kreeg, dus hebben we het laatste uur binnen op bed gelegen met wat leesvoer. Ik zoek vaak boeken uit die ik bij een vakantie vind passen en op dit moment is dat De Sneeuwman van Jo Nesbø en nee…niet omdat het nu zo koud is, maar omdat deze boeken zich afspelen in Oslo en dat is natuurlijk ook in Scandinavië. Vanmorgen hebben we eerst in het zonnetje koffie gedronken en toen Brandon wakker gemaakt om vervolgens tegen 10.30 uur in de auto te stappen richting Stockholm. Na een half uurtje parkeerden we in een parkeergarage in Norrmalm en dat is op loopafstand van Gamlastan. Via een ruim plein met mooie gebouwen en een brug kwamen we langs het Zweedse parlementsgebouw en keken we ook direct naar het koninklijk paleis. Een enorm groot gebouw, maar helaas lang niet zo mooi als veel andere paleizen. Er stond één zielige wachter voor het paleis en dat maakte ook niet echt indruk. Later zagen we in de verte dat er echt een hele stoet langskomt met de wisseling van de wacht, maar toch. In de oude binnenstad zijn de straatjes smal en druk met veel toeristisch spul, maar ook veel handgemaakte dingen, Pippi Langkous-tassen, maar ook een ouderwetse kapsalon bijvoorbeeld. Heel afwisselend, want daartussen zitten ook allerlei café’s waar je alleen binnen kunt zitten, maar zo ongeveer de hele voorpui staat open, zodat je bijna op straat zit te drinken. Het was er erg gezellig vond ik, maar daar dachten mijn mannen toch echt heel anders over. Via de havenkade zijn we er dus met een boogje omheen gelopen, maar in havens is altijd wat te beleven, dus dat was ook leuk. Cruiseschepen, rondvaartboten en kleinere bootjes lagen aangemeerd of voeren wat rond en overal zie je bruggen, mooie gebouwen en zelfs een pretpark. Via de Strömbrug wandelden we naar de wijk Östermalm. Het koninklijk theater was een opvallend gebouw met veel gouden accenten. In de straten erachter was een winkelgebied en zijn we nog in de Hedvig Eleonorakerk geweest. Er was een terrasje bovenaan de trap geplant en dat vond ik toch een beetje gek bij een kerk die zelfs met een hek omgeven was, maar efijn. De kerk was mooi en we hebben er geen biertje gedronken! Bij een 7 Eleven hebben we een hotdog gekocht en er was een fijn en vooral koel hoekje om lekker te zitten, zodat ik even met dochterlief kon appen en we ondertussen wat bijkwamen van de warmte. Het was vandaag rond de 25 graden schatten we, maar als je steeds rondloopt (en vooral in de zon), dan word je op den duur toch zweterig. Halverwege de middag waren we in de Drottninggatan, de grootste en drukste winkelstraat hier. Af en toe dook Brandon een merkwinkel in, maar daar bleef het ook bij. Langzamerhand liepen we weer richting het parlementsgebouw en via wat kades en bruggen om nog een paar geocaches te zoeken. Onze voeten werden toch wat moe en warm en eigenlijk hadden we het gevoel dat we het belangrijkste wel gezien hadden. We zagen het niet zitten om nog uren rond te lopen, zodat we hier konden avondeten, dus besloten we de auto op te zoeken. We kwamen nog langs een groot overdekt winkelcentrum, waar we ingingen omdat er een MediaMarkt in zat waar Brandon graag in wou. Toen bleek er ook een Superdry met opruiming aanwezig te zijn en dus vermaakten we ons daar nog even. Uiteindelijk waren we uitgeshopt en waren vlakbij de garage, dus even zoeken… Dat klinkt makkelijk en als je bedenkt dat we een foto maakten van de naam van de parkeergarage, wat we nog nooit eerder hebben gedaan, dan zou het toch heeeel gemakkelijk moeten zijn met internet op je telefoon. We liepen en keken en zochten en zagen niks bekends, behalve de parkeergarage waar deze naam op stond, maar wat hem niet was! Na een paar rondjes rechts en een paar links zagen we opeens iets bekends en ja hoor…er was dus nog een garage met dezelfde tekst erop, want een naam zal het dan wel niet geweest zijn. Om naar binnen te gaan, moest je de laatste 4 cijfers van je (betaal)pasnummer invoeren, maar Reint had er maar drie, pffff. Gelukkig ging er iemand naar binnen en die liet ons meegaan, maar anders hadden we er nu nog gestaan, geloof ik. In Huddinge, vlakbij de camping, zit een pizzeria waar we superlekker gegeten hebben. Op het terras zaten de plaatselijk drinkebroers ons lodderig aan te kijken, dus die kunnen thuis vertellen dat ze drie verdwaalde toeristen hebben gezien, hahaha. Nadat we nog een paar boodschappen hebben gedaan bij de Lidl, waren we al met al om half acht bij de caravan en konden we lekker douchen onder een straal die gelukkig te regelen is qua hitte. Ik vond Stockholm erg leuk, maar Reint en Brandon een stuk minder dus. We zijn het er wel allemaal over eens dat Kopenhagen veel relaxter aanvoelde, maar dat komt misschien ook doordat we met de fietsen wat vrijer en flexibeler zijn. Dan moeten we misschien maar op zoek naar een plek waar we veel kunnen fietsen.