Dag 1 – We gaan naar Kopenhagen

1 augustus 2018 - Kopenhagen, Denemarken

Vanmorgen ging om 5 uur onze wekker en na weken van extreme hitte voelde het heerlijk aan in onze t-shirts en korte broeken, want het was nog maar 14 graden. Een half uur later waren we klaar om met ons drieën te vertrekken naar Denemarken. Het was een ietsje mistig, maar met de opkomende zon gaf dat op de A7 richting Nieuweschans een mooi ochtendplaatje. Het was erg rustig op de weg tot aan Hamburg, daar was wat langzaam rijdende file. Na deze drukke stad werd het weer rustiger en om half tien waren we toe aan een kleine pauze en lustte de auto ook wel een slok. Bij de tweede stop waren we inmiddels in Bramdrupdam (superleuke plaatsnaam) in Denemarken en bij de derde onderbreking kwamen we aan bij een onbemand tankstation. Er naast zat een autodealer die wel erg leuke auto’s had staan, zodat we Reint lieten tanken en Brandon en ik om de auto’s heen liepen te kwijlen. Er stonden o.a.: een Lamborghini Gallardo, Porsche, Range Rover, Maserati, BMW’s enz. Nadat ik de nodige foto’s had gemaakt, kwam Reint erbij en zijn we zelfs nog even naar binnen gegaan. Er liep geen mens en we konden ongestoord in een Jaguar en wat Ferrari’s kijken. Dit was een pauze met een superleuke verrassing dus. Ondertussen was het 12.30 uur geweest en zijn we onafgebroken doorgereden. De zon brandde weer lekker, zo’n 27 graden was het, en het laatste stuk is een ongelooflijk mooie route. We reden over verschillende bruggen waar we een prachtig uitzicht hadden over de hemelsblauwe zee met zeilboten en de dorpjes op het vaste land. We hebben dit stuk twee jaar geleden ook gereden, maar het blijft genieten met zulk mooi weer. Om half vier kwamen we aan op Camping Absalon aan de rand van Kopenhagen, een groene oase in de stad, zoals ze zelf zeggen. We hebben een mooie plek in een hoek van een veldje, de wc’s en douches zijn een plaatje, de vliegtuigen komen recht over, maar maken weinig lawaai en we zitten aan een weg die ons op de fiets in één keer naar het centrum brengt. We hebben er dus al een fietstocht op zitten van ca. 18 km. heen en weer. Je kunt hier ontzettend goed fietsen over aparte fietspaden, die ook nog vaak fietsers “zien aankomen” en de stoplichten voor hun op groen zetten. Zelfs midden in de stad is het een zee van fietspaden. We zijn even kort bij het water geweest in Kopenhagen Havn, waar veel mensen lagen te zonnebaden, liepen te flaneren over de boulevard en wat jeugd in het water dook vanaf een platform. Heel gezellig en de sfeer leek wel op die in Italiaanse badplaatsen. Helaas was er niets te eten en dus gingen we in een winkelstraat bij een kebabzaak zitten. De plek was leuk om mensen te kijken, maar het eten en drinken was niet veel soeps. Het colawater van Brandon heeft ‘ie half laten staan, mijn broodje shoarma proefde ook naar niks en de patat was ronduit ranzig. Jammer, maar we hebben toch onze buik vol gekregen en dat is het belangrijkste (tenminste als je wilt blijven leven). Even na 21 uur waren we terug bij de caravan. Ik was nat van het zweet, want er zijn toch nog aardige heuvels hier (niet hoog, maar vreselijk lang) en ging douchen. Alhoewel douchen…het was zo heet dat ik het niet kon verdragen op mijn vel en via de washand het water op me liet lopen. En met alleen een aan- en uitknop kun je weinig regelen. Reint is nog een eindje gaan hardlopen en kon daarna meteen onder de douche, hij kon het iets beter aan. Al met al was de eerste dag prima en zullen we morgen de stad eens wat beter gaan bekijken, want mooie plekjes zijn er genoeg, dat hebben we al gezien onderweg.

1. Tally:
    2 augustus 2018
    Mooie foto's en weer een leuk verhaal! Veel plezier en bekijk Koebenhavn maar goed.... kun je ons de hoogtepunten doorgeven voor ons tripje over een paar weken.