Dag 9: wandelen in de Zwitserse alpen.

18 juni 2022 - Trun, Zwitserland

We hebben als Zwitserse koeien geslapen vannacht, in ons megastapelbed (4 boven en 4 onder!). We hadden ons ontbijt voor 8.30 uur geregeld en dat was een prima tijd. De beheerder (opa Albert) kletste ons weer de oren van de kop in het onverstaanbare Zwitsers. Gelukkig hoeven we alleen af en toe ja of nee te zeggen en hij ratelt maar door. Met zijn 77 jaar loopt hij wel rond met een mobiel waar alle mogelijke foto’s op staan en waarvan we er inmiddels al heel wat gezien hebben. Zijn hondje Laila hebben we ook ontmoet en ze is een schatje die alleen maar aangehaald wil worden. Ons plan van vandaag was een wandelingetje, maar opa adviseerde ons naar de kerk te lopen en eventueel nog verder als we wilden. Nou lag er een eind verder een cache, dus we volgden zijn raad op. Met een rugzak vol eten en drinken togen we om half 10 de berg achter ons hotel op. Het pad was grassig, liep behoorlijk zigzaggend de berg op en onderweg kwamen we allemaal kleine kapelletjes tegen. Al gauw hadden we een mooi uitzicht over het dal en ruim een half uurtje later waren we bij de kerk. Daar vandaan konden we kiezen voor een breed, glooiend, onbeschut, maar lang pad naar boven of een smal, steil en korter pad door het bos. We kozen voor de laatste optie en dan maar terug over het andere pad. We liepen over een smal pad midden tussen de bomen en maar heel af en toe kon je ver kijken…beter voor mij, want van hoogtevrees heb ik absoluut geen last gehad. Het was wel zó steil, dat we soms elke 50 meter op adem moesten komen en we ook heel gefocust moesten zijn waar we onze voeten plaatsten. Eén keer moest Reint me zelfs een kontje geven voor de volgende stap. Het was een enorme inspanning, maar ook zo heerlijk rustig. We kwamen op de hele wandeling maar één man tegen, van 84 jaar. Hij was ook een wandeling aan het doen en verwachtte net als wij niet dat hij iemand tegen zouden komen. Na 10 minuten kletsen zijn we verder gegaan en hebben niks anders meer gezien dan vogels en duizenden vlinders. Overal waar je maar keek waren oranje, witte, zwarte en rode vlinders. Na 2,5 uur lopen kwamen we bij 2 verlaten berghutten, waarvan één een bankje onder een overkapping had staan. Hier hebben we lekker pauze gehouden, gegeten en gedronken uit onze rugzak. Ik vond er ook een klein geweitje, van een ree of zo. Superleuk voor m’n verzameling natuurdingen. Hierna hebben we nog een klein eindje gelopen dwars door een dennenbos en toen kwamen we eindelijk op de plek van de cache. Hij lag ergens bij een stenen muur, maar die was best lang en ook het zoeken duurde dus lang. Gelukkig vond Reint hem op den duur op 1440 meter hoogte. Trun ligt op 861 meter hoogte en we hebben 4 km en 3 uur moeten lopen tot we de bijna 600 meter hoogteverschil overbrugd hadden. Goed gedaan toch? Maar toen kwam de terugweg en al loopt het naar beneden wat makkelijker en was het pad ook niet zo steil, het was behoorlijk afzien om bijna zonder beschutting van de bomen, op het heetst van de dag, naar beneden te gaan. Gelukkig hadden we nog steeds afleiding van de prachtige en vele vlinders. Een dik uur later waren we terug in het dorp, waar we direct boodschappen deden en als beloning een ijsje meenamen. De rest van de middag hebben we in bad gelegen en lekker gerelaxt. Het avondeten hebben we, voor de verandering, weer bij een pizzeria gegeten, maar wel een andere dan gisteren. Deze was superdruk, maar wel gezellig en knus ingericht. We wilden daarna alleen nog de kerk bekijken, maar daar was net als gisteren een mis aan de gang, dus hebben we over de begraafplaats gelopen en de rest van dit supermooie dorpje bekeken. Er staan hier tientallen bijna zwarte houten huizen en de één is nog mooier versierd dan de ander. Bewoners groeten je allemaal direct en er liepen een stel aanhalige katten. Het lopen door zo’n bergdorp, omringd door enorm hoge bergen is zo onwerkelijk voor ons. We blijven maar zeggen hoe geweldig het hier is. Morgen stappen we weer op de motor en we hopen maar dat het onderweg een beetje te doen is. We gaan om 8 uur ontbijten en daarna vertrekken we naar de volgende locatie.

1. Janette:
    18 juni 2022
    Veel succes met dag 9, hopelijk wordt het wat koeler.
    Weer een mooi verhaal en foto's
  2. Trees Tepper:
    19 juni 2022
    Weer leuk om weer mee te lezen..ook prachtige foto's