Dag 5 – Regen en toch veel gewandeld.

5 augustus 2022 - Ilsenburg, Duitsland

Volgens Reint regende het heel vroeg vanmorgen hardop. Ik heb nergens iets van vernomen, maar lekker koel was het wel om half acht. We ontbeten dan ook binnen, maar de hitte hing nog in het hele hotel. We hadden ook even gemeld dat we geen warm water hadden gisteravond en vandaag, maar de loodgieter was onderweg, zeiden ze. Reint had gisteren al koud gedoucht, ik had alleen m’n armen en benen even afgespoeld. Van extreme hitte naar een ijskoude douche is best hartverzakkend! Na het uitgebreide en lekkere ontbijt zijn we het bos ingegaan direct naast ons hotel. Een eindje verderop zou iets van een ouderwetse waterpomp zitten, maar vanwege de dreigende lucht durfden we weinig meer te plannen. Het heeft nog even geregend, maar daar voelden we niks van onder het dichte bladerdak en de temperatuur was perfect. Het was doodstil in het bos en we hoorden eigenlijk alleen veel spechten krijsen. De pomp stelde niks voor en omdat het droog bleef en zelfs zonnig werd, zijn we maar doorgelopen naar het klooster. Dat was wel een succes, wat een prachtig complex. Ook de naastgelegen kerk hebben we even bekeken en er rustig ons drinken gehad en een Snicker gegeten, lekker koel daar binnen. Via het centrum van Ilsenburg zijn we teruggelopen naar het hotel, want ik had eigenlijk best vermoeide voeten na ruim 8 km. Bij de Lidl sloegen we wat te snacken in en zijn lekker in onze kamer gaan relaxen. Na 1,5 uur rust bedacht ik me opeens dat Reint het over Wernigerode had gehad. We bekeken de weersverwachting…er kwam wat regen aan, maar zijn eigenlijk ook direct naar de bushalte gelopen bij de Lidl (ca. 1 km verderop). Het regende gelukkig niet al te hard en koud was het ook niet in onze t-shirts en korte broeken. In het half uurtje in de bus bleef het nattig en de heuvels waren gehuld in dikke witte wolken. Bij aankomst zijn we een koffietent ingedoken, zodat het droog zou zijn als we klaar waren en de voorspelling kwam uit. Doordat het weer wat slechter was geweest, was het heel rustig in dit ongelooflijk mooie stadje. Je wandelt tussen vakwerkhuizen en -winkels en alles is even prachtig. De uithangborden van de winkels zijn mooi, de geraniums in de bloembakken maken de plaatjes af en de talloze steegjes en doorkijkjes naar het kasteel zijn helemaal geweldig. We hebben heel wat straten doorgewandeld, maar Reint vond het wel fris in zijn shirtje…terwijl ik me helemaal comfy voelde in de koelte van ca. 20 graden. Op den duur moest meneer zelfs een shirt met lange mouwen kopen, dus nu weet ik ook hoe ík het kopen van nieuwe kleren handig aan kan pakken. Je trekt gewoon “het verkeerde” aan en dan moet je wel iets nieuws, hahaha. Tijdens ons laatste weekendje weg met de caravan had Reint een trui aan en werd het boven de 25C, zodat hij van nood een t-shirt moest kopen. Gelukkig werd het vanmiddag heel langzamerhand ook nog een beetje warmer en zonniger, dus uiteindelijk was het heerlijk weer. We hebben nog een stukje langs een oude stadsmuur gelopen, vanwaar we ook een mooi uitzicht hadden over de stad en de omliggende heuvels. Al met al was het méér dan de moeite waard om naar Wernigerode te gaan, wat een fotogenieke plaats. Tegen half zeven zijn we een restaurant binnen gegaan, waar we lang op ons eten moesten wachten, maar ook dat was absoluut de moeite waard. De schnitzels waren overheerlijk en de porties ook prima, we hebben maar een beetje laten staan. Om 19.45 uur namen we de bus terug. Er zaten maar een paar mensen in en wij genoten van de zonnige omgeving die voorbij zoefde. Het was een topdag. Morgen vertrekken we naar een nieuwe plek…eerst met de bus en daarna nemen we weer een trein. Het is weekend dus de bussen rijden pas laat hier en daarom kunnen we lekker uitslapen…als dat lukt.