Dag 4 – We vertrekken naar de Harz.

4 augustus 2022 - Ilsenburg, Duitsland

Het was een plakkerige nacht, vreselijk. We wilden niet te vroeg vertrekken, lekker rustig aan doen, dus hebben we ook pas na 8 uur ontbeten. Voor het eerst was het ook behoorlijk druk in het zaaltje. De rugzakken waren snel weer ingepakt, de wandelschoenen weer aangedaan en op pad getogen richting het station. We hoefden niet lang te wachten en er was plek genoeg. Ik denk dat het buiten al wel weer richting de 30C ging, maar in de trein was het redelijk goed te doen. We zoefden in dik uur naar Goslar in de Harz. De hitte viel als een dikke Noorse quiltdeken over ons heen bij het uitstappen. Ik heb nog gekeken of ik niet wat meer kleren kon uittrekken, maar dat zou gek worden. Met ons hele hebben en houden op de ruggen en om de heupen trokken we het centrum in. Het allereerste wat we zagen, na 2 geocaches gevonden te hebben, was een ijssalon. We hebben er in alle rust genoten van de koele traktatie. Het is normaal gesproken één van de drukste plaatsen in de Harz (dat lezen we tenminste overal), maar het was erg rustig op straat. Ik ben zelf nooit eerder in de Harz geweest en Reint ook nog maar één keer, dus we kennen hier niks. Goslar is een gezellig plaatsje met veel mooie vakwerkhuizen en we vonden het leuk om gezien te hebben, maar helaas doet de hitte toch veel afbreuk aan onze stemming. Reint vond zijn bepakking vervelend voelen en ik kan met al die opvliegers van tegenwoordig erg slecht tegen warmte. We besloten om dan maar naar het volgende hotel te gaan en dat is in Ilsenburg. We stapten in een vooroorlogse trein en het voelde een beetje zoals ik me treinreizen in Indië voorstel. Geen raam die open kon, zelfs de deuren moest je handmatig ontgrendelen met een ijzeren handgreep en er was al helemaal geen airco aan boord natuurlijk. We hebben nog niet echt last gehad van de mondkapplicht, maar ik was er hier wel een beetje klaar mee. Iedereen zweette als een otter en we raakten bijna bedwelmd. Het was “maar” 3 kwartier, maar eenmaal buiten moesten we gewoon weer tot onszelf komen in de schaduw en het briesje naast de stationshal. Halverwege de weg naar het Berghotel kwamen we langs de Lidl en jullie raden het al…we hebben ontzettend lang gedaan over het kopen van 2 gekoelde drankjes en wat eten. Helaas hadden ze binnen geen terrasje, anders hadden we het ter plekke genuttigd, hahaha. De espresso macchiato en amandelmelk waren heerlijk en ook de kipwraps waren snel verdwenen. Het laatste stuk naar het hotel ging toch wel wat omhoog, maar binnen was het lekker koel. We hebben een enorm grote kamer en onze was hangt al weer te drogen, want deze kleding kun je met goed fatsoen morgen echt niet weer aan. We hebben rondom uitzicht op het bos en gaan vanavond, na het eten, vast nog even een rondje lopen.

1. Carla:
    5 augustus 2022
    Pfew, klinkt leuk maar wel heftig zo’n actieve reis mer deze temperaturen!! Het is hier flink wat graden koeler vandaag; hoop bij jullie ook!