Dag 1) Op weg naar Bredebro.

19 juli 2020 - Bredebro, Denemarken

Na onze vorige zomervakantie, op de motor, was de keus om dat weer te gaan doen al snel gemaakt. Maar waar wilden we heen? In september 2019 zijn we vier dagen naar Oslo geweest met het vliegtuig, dus helaas geen laptop mee voor een reisverslag, maar dat was voor mij wel de aanleiding om eerst Noorwegen te roepen. Reint verslikte zich bijna en zei voorzichtig dat dat wel erg duur werd voor 3 weken en we waren er net nog geweest. Helemaal gelijk natuurlijk en daarom dacht ik: dan maar de andere kant op…naar de Pyreneeën. Maar toen kwam de Corona…weg met dat plan dus. De volgende optie werd een rondreis Denemarken, maar toen gingen alle grenzen dicht. Tja…we lieten alle opties open en besloten te wachten óf we weg konden en daarna te kijken waarheen. Gelukkig ging de Deense grens weer open per 27 juni, mits je er 6 aaneengesloten nachten verblijft. Alles bekeken, wat hotels geboekt en de reis was op papier uitgewerkt. Een paar dagen voor vertrek heeft Reint helaas vreselijk last gekregen van zijn nek en linkerschouder, waardoor we gisteren besloten dan maar de auto te nemen…dat rijdt toch comfortabeler en bovendien kan ik dan ook rijden als het nodig is. Op de V-Strom, met Reint en bagage achterop, zonder met je voeten bij de grond te kunnen…da’s niet verstandig, durf ik natuurlijk niet en zou er ook mallotig uitzien, hahaha. Vanmorgen zijn we dus tegen half negen opgestaan en een half uurtje later reden we Winschoten uit. Na 10 minuten passeerden we de Duitse grens en tot Hamburg hebben we op de snelweg gereden. We moesten dwars door het centrum en al schiet dat voor geen meter op, het zorgde wel voor een nieuwe reisbestemming. Het is een supermooie stad en het heerlijke weer, 25 graden, zorgde voor een instant vakantiegevoel. Daarna zijn we de toeristische route gaan rijden over rustige binnendoorwegen. Hoe dichter we bij de kust kwamen, hoe koeler het werd, maar het bleef uiteindelijk 22C. Even voor half vijf kwamen we bij de kleine Duits-Deense grensovergang in Rudbøl. Alles afgesloten…dranghekken…mensen aan beide kanten…heel gek. We vroegen een Duitser die z’n huis aan het verven was en hij vertelde dat we 10 minuten verderop bij Süderlügum de grens over moesten. Daar aangekomen stond er een korte file: de Denen mochten doorrijden en alle anderen moesten de parkeerplaats op. Ze vroegen waar we heen gingen en Reint liet de boekingen zien en daarna konden we doorrijden. Prima geregeld dus. Precies om 17 uur reden we Bredebro in, de plaats waar we overnachten in de Bredebro Kro. Toen we uit de auto stapten, het rijden ging Reint dus prima af, zagen we direct een mooie grote tuin. Na het inchecken lieten ze ons zien waar we konden eten (en ontbijten) en de zaal zag er supergoed en gezellig uit. We zijn gezelligheid niet zo gewend in Scandinavische eettenten, maar dit was dikke mik. De kamer is redelijk…wat oud…de ramen zijn nog nooit gewassen en het is gehorig, maar we hoeven hier maar één nacht te slapen en dus is het goed. We hebben hier ook gegeten en dat was eigenlijk geweldig. Voor ruim 9 Euro kregen we het dagmenu: een enorme Deense gehaktbal (Dansk bøf), met gekookte aardappelen, heerlijke jus en rode bietjes…jammie. Na dit maaltje hebben we de telefoons en fotocamera opgepakt en zijn gaan geocachen in het dorp. De caches waren makkelijk te vinden, op één na, en door het lekkere weer zagen we veel vogels en zelfs nog een (wilde) haas bij iemand in de tuin. De laatste cache lag vlakbij ons hotel en toen zagen we pas dat er heel ver achter ons een enorme lucht kwam opzetten. Erg kak, want ik heb m’n statief mee en hoopte hier vanavond goed zicht te hebben op de komeet Neowise. Brandon heeft er al een halve nacht voor doorgehaald en dat laat ik natuurlijk niet op me zitten…ik wil ook graag foto’s en op de volgende bestemming wordt dat vast moeilijker. We gaan morgen namelijk naar Odense, zóóó’n zin in!

1. Anna:
    20 juli 2020
    Een hele fijne vakantie en ga je reisverslagen lezen📸😎🌞🙋🏼‍♀️
  2. Ria:
    20 juli 2020
    Goedemorgen, goed geslapen en een heerlijk zonnetje vandaag ,tenminste daar ga ik van uit..Wat leuk om weer naar Denemarken te gaan, het is een fijn vakantieland.. Odense is een leuke stad er is genoeg te bekijken..Jullie heel veel plezier en laat wel weer van me horen..
  3. Marga mekkes.m:
    20 juli 2020
    Marga mekkes. Wat een lang verhaal. Blij dat alles goed is verlopen. Heel veel plezier gewenst. Groetjes mam
  4. Trees Tepper:
    20 juli 2020
    Leuk om weer te lezen Monique....genieten we een beetje mee! Fijne vakantie!
  5. Ria Bijlholt:
    20 juli 2020
    Goedemiddag wensen jullie een fijne vakantie toe en denk om jullie gezondheid.
    Denemarken krijg opeens heimwee haha