Dag 7) We rijden op de eilanden Funen, Seeland, Lolland, Falster en Møn.

25 juli 2020 - Majbølle, Denemarken

Vanmorgen om 9 uur namen we afscheid van Vera. Achteraf bleek ze Braziliaans en ze was erg aardig, alleen in en om haar huis een beetje een tokkie. Bij de bakker bleken ze geen lekkere broodjes meer te hebben, dus moesten we onderweg wat eten opscharrelen. We reden al snel het eiland Funen af en de Grote Beltbrug op en kwamen daarna op het eiland Seeland, waar Kopenhagen ook op ligt. Het weer was prima…steeds rond de 20C en het landschap niet erg bijzonder. We reden tussen weilanden en ander velden door en zagen daar wel nog wat patrijzen en deze keer kon ik één goed op de foto zetten. Tussen de middag reden we toevallig langs een Lidl en besloten daar onze boodschappen te doen, dan weet je tenminste zeker dat je eten en drinken krijgt op dat moment, haha. We reden door totdat we een leuke parkeerplaats vonden met allemaal bankjes en tafels. We aten wat pizzabroodjes en appelflappen en konden weer verder. Voor het eerst deze vakantie was het hier een stuk drukker op de wegen. We bezochten in een gehucht nog een kerk en halverwege de middag staken we weer over door middel van een brug, nu naar het eiland Møn. De omgeving werd hier weer een stuk mooier…heerlijk golvende wegen, steilere heuvels en meer te zien qua natuur. Er vlogen weer veel roofvogels en we kwamen langs een veld met tientallen geiten. Op den duur kwamen we uit bij Møns Klint, een toeristische trekker van formaat in dit land. De eerste parkeerplaatsen waren overvol, maar Reint is niet voor één gat te vangen en binnen de kortste keren hadden we een heerlijk, gratis plekje in de schaduw op 300 meter van de beroemde witte krijtrotsen. Even naar beneden lopen via een soort geitenpad en toen stonden we aan het strand langs de Oostzee. Op het kiezelstrand liepen maar enkele tientallen mensen en het waaide er nauwelijks. We zweetten ons kapot in onze lange broeken, maar gelukkig liepen we al de hele dag in t-shirts. De witte rotsen zijn niet zo wit van dichtbij, maar mooi was het zeker. Reint besloot de drone hier maar eens te laten opstijgen, al dachten we wel dat het verboden was. Op Reint z’n Instagram staat wel een foto (voor de liefhebbers). Veel mensen waren aan het “spelen” met de stenen, door ze te stapelen…wat je overal ziet tegenwoordig, of gewoon de mooiste uit te zoeken. Over zee vlogen aalscholvers, meeuwen en eidereenden en er waren nauwelijks golven. Na een uurtje zijn we terug naar de auto gegaan, vonden nog een cache en reden toen langzamerhand terug richting Seeland, waar we nog een kerkje bezochten. Die zijn er hier ontzettend veel en sommige zijn (snel)wegkerken, speciaal voor de automobilist dus. Aan het eind van de middag kwamen we bij ons motel in Majbølle. Het is een oude school geweest, maar wordt nu dus gebruikt voor de reiziger en…als loppe. Ze verkopen hier alles wat er in het motel staat, van meubilair tot echte rommelmarkttroep. De plaatselijke Chinees werd aangeprezen voor het eten en dat hebben we gedaan. Voortreffelijk was het…een lopend buffet (niet mijn stijl, maar wel veel keus) met van alles: van nasi tot sushi, wokmeuk en heel veel visachtige dingen. We kozen van alles dus maar wat en het was superlekker. Ik heb ook nog een mossel geproefd…en dat ging wel. Een succes dus. Na het eten zijn we nog naar een vogelreservaat gereden hier vlakbij, maar behalve heel veel ganzen zat er niet veel anders. Het heeft net een paar minuten geregend, maar nu is het weer droog. Hopen dat dat morgen ook zo is.

1. Anna:
    26 juli 2020