Dag 6) We ontdekken het prachtige Noord Funen.

24 juli 2020 - Funen, Denemarken

We waren vroeg wakker en zijn direct na het ontbijt wat boodschappen gaan halen en we moesten tanken. Het zag er druilerig uit en dat was ook de voorspelling, bah. Eerst reden we naar het vliegveld van Odense…helaas is het bij onze eigen Tom in Oostwold nog drukker. Er was niks te zien, behalve wat vogeltjes. Het miezerde, maar we vonden wel een cache en reden langs een veld vol oranje bloemetjes…heel fotogeniek. Na een paar foto’s ontdekte ik een haas op een paar meter afstand van ons. Hij zat doodkalm wat te knabbelen op gras en en het maakte hem niks uit dat wij er waren. We reden goed en wel door en toen zag Reint, gewoon bij iemand achter het huis, een patrijs scharrelen. Die was iets banger, maar liep toch nog rustig van ons weg. In Nederland zie ik ze nooit meer helaas. Even na elf uur waren we in het havenje van Klintebjerg. De zon brak heel voorzichtig door en wij hadden daardoor een prachtig uitzicht over de Odensefjord en…er lag ook nog een zeehond op een dikke kei te zonnen in het water. Een goed begin van de dag met al die dieren. We aten er een lekkere Berliner bol die we meegenomen hadden en genoten van de omgeving. We reden verder tussen de akkers en de lucht werd steeds blauwer. Er vlogen steeds meer (roof)vogels en de duizenden rode klaprozen tussen het blonde graan wapperden vrolijk in de wind. Ook hier zagen we overal bermen vol met de meest mooie bloemen: margrieten, korenbloemen, fluitekruid, enz. In Otterup stapten we ook in de haven uit en hebben er wat rondgewandeld. In het superheldere water zagen we duizenden garnalen, heel veel minivisjes en ook wat blauwe krabben. We keken onze ogen uit. Ik zag er ook weer een nieuwe vogelsoort, de middelste zaagbek. Hij zat op een steen in het water vlakbij ons en stoorde zich aan niemand. Verderop zagen we nog één zwemmen met 8 jonkies erbij. We reden weer verder langs de kust en af en toe zocht en vond Reint natuurlijk ook weer geocaches. Op Hasmark Strand hebben we ook een eindje gelopen en mooie stenen op het strand gezocht. Het was ontzettend mooi weer en daardoor kreeg de zee allerlei kleuren groen en blauw, prachtig. Wel verbaasde het ons weer dat we nauwelijks mensen zagen. Komt dit door de Corona/Covid? Er staan namelijk heel erg veel vakantiehuisjes, maar nergens zie je veel mensen (behalve in steden). Wij vinden het zalig, lekker rustig…geen lawaai van kinderen, honden, of wat dan ook. De tocht ging verder via het heuvelachtige binnenland van Noord Funen, richting de Bison Farm Ditlevsdal. Dit is een kleinschalig park waar dus bisons gehouden worden en waar ze producten van deze beesten verkopen. Wij waagden ons aan een broodje bisonworst en die ging er prima in. De bisonvellen, leuk voor op de bank, waren toch iets te prijzig. Ook was het jammer dat je niet zelf langs de dierenverblijven mocht lopen. Iedereen die betaalt, wij niet dus, wordt als vee op een wagen gedreven en dan rijden ze een rondje met je. Aan het eind van de middag kwamen we in Bogens. Nooit van gehoord, maar echt een aanrader voor een uurtje. Het is een klein centrum met alleen maar gekleurde winkels en huizen, ouderwetse lantaarnpalen, veel bloemen bij de huizen en…een manneke pis. Dat was raar, maar waar. De kleine haven zag er ook supernetjes uit en we konden bijna niet geloven dat het weer zo goed was, in tegenstelling tot wat ze voorspelden. Even buiten Bogens hebben we Harridslevgaard Slot nog bewonderd van buiten en heb ik nog bijna een pauw geaaid die nieuwsgierig was. Tot slot reden we naar het stadje Strib, waar we de nieuwe Kleine Beltbrug konden zien. We zijn er al een paar keer overheen gereden van en naar Zweden. De laatste uitdaging was weer om ergens iets te kunnen eten…de ene tent was dicht vanwege de vakantie, de andere überhaubt al 15 jaar of zo, en de volgende lag 20 minuten verderop. Dan daar maar heen en dat was niet echt een succes. Er was niemand bij binnenkomst van het hotel en we liepen dus opeens bijna de keuken in. Er werd nogal gestresst om een tafel voor ons klaar te maken, terwijl de helft leeg was en er was een soort van lopend buffet met: 2 schalen rauwkost, broodjes, bloemkool, bonen, aardappels en vlees met saus. Dat was het. Het kostte een vermogen, maar we hadden geen keus. Alles was pislauw en de groente was volgens mij ongekookt. De boontjes waren zo hard dat Reint ze boompjes noemde…vreselijk. De ober reageerde ook lauw op het feit dat het eten lauw was…dit was comfort food, zei hij. Wat een vreselijke tent, doe ons maar een foodhal dan. We hadden een superfijne dag verder. Morgen vertrekken we naar een nieuwe plek.