Dag 4: jarig, warme wandeling en relaxen.

13 juni 2022 - Manerba del Garda, Italië

We werden vanmorgen wakker…met een kus, want het is tenslotte de verjaardag van de man die dit alles geregeld heeft. Yep, Reint is vandaag 54 jaar geworden en kreeg voor het eerst geen kado van me…te lastig op de motor. Hij mocht wel vandaag bepalen wat hij wilde doen. Ik had de ontbijtspullen buiten op het terras gezet: bakje koffie, glaasje jus, croissants, boter en jam. Het mooiste uitzichtpunt en tevens natuurreservaat in deze buurt heet Rocca di Manerba. In de vlogs van Enzo hadden we natuurlijk al veel gezien en ook Arnoud en Tanacha zijn er al geweest. De wandeling door het natuurreservaat kenden we gelukkig nog niet en was echt adembenemend mooi. Het was een smal paadje dat snel omhoog liep vlak langs de kustlijn. Af en toe vond ik het wel spannend, maar de vergezichten over het meer vergoedden veel. In een rugzak hadden we drinken en fruit meegenomen. Vlakbij de Rocca heb je ook al een supermooi punt genaamd Punto Sasso. Daar zagen we nog een paar andere bezoekers, verder was het rustig tijdens de wandeling. Tijdens een pauze op dit prachtige plekje, zagen we ook hoe ongelooflijk steil en rotsachtig het pad naar boven kronkelde. Vol goede moed zijn we er heen gelopen, maar op ongeveer één derde van het geitenpad kreeg ik toch ernstige twijfels. Ik zette nog even door, maar toen de bomen en struiken verdwenen… gaf ik op. Supersteil, geen dekking meer en een zandpad met rotsblokjes. Niet mijn favoriete route dus. Reint ging verder alleen naar boven voor het prachtige 360 graden uitzicht. Ik ben teruggegaan naar Punto Sasso, want daar was een veld in de volle zon met de mooiste vlinders die ik ken: koningspages. Met wat geduld landden ze op 10 cm afstand van de camera en kon ik ze mooi fotograferen. Ook best veel kolibrievlinders vlogen rond en in een bosje spotte ik zelfs een eekhoorn. Reint was veel sneller terug dan ik dacht en we liepen bijna dezelfde weg terug als heen. We zijn doorgelopen naar het piepkleine haventje en scoorden daar de lekkerste Italiaanse ijs…hmmm, zalig. We zagen knoeperds van vissen zwemmen en dat bracht ons op het idee om dit zelf ook te gaan doen, maar dan in het zwembad bij ons resort. Ik heb zo’n 15 jaar niet gezwommen tot vorige maand. Toen waren we een lang weekend in Bad Pyrmont en hebben we lekker geploeterd in de wellness. Het water hier was beduidend kouder, maar we zijn er toch maar in gegaan en het hielp zo goed tegen de hitte. De rest van de middag hebben we buiten op de ligstoelen doorgebracht met koffie, fris, chips en chocola. We kwamen helemaal tot rust na de 8 km lopen van vanmorgen. Tegen vier uur hebben we nog wel een rondje op het complex hier gelopen. We hadden voor het avondeten een pizzeria gereserveerd die gisteren helemaal vol zat. Arnoud en Tanacha aten hier ook al eens en voor 5 of 6 Euro heb je hier de allerlekkerste pizza’s…geen geld toch? Daarna deden we nog een blokje om door het dorp. De Mille Miglia komt dwars door Manerba heen en we wilden de exacte route weten, om woensdag een goed plekje te scoren. De straten zijn hier allemaal versierd met vlaggen en ook zijn op winkels en andere gebouwen kleine vlaggetjes te vinden, waar je mee kunt zwaaien als ze langskomen. Natuurlijk hebben wij ook elk zo’n hebbeding meegenomen. Het dorp stelt niet zoveel voor, maar overal zijn mooie plekjes en ook hier dus. De kerk is prachtig en de begraafplaats ligt op een prachtige plek met uitzicht over het meer. Het was een bijzondere verjaardag voor Reint…bedankt voor alle felicitaties en ook weer voor de reacties op de reisverslagen. Altijd leuk om te horen wie er gereageerd heeft en wat voor commentaren het zijn. Morgen stappen we voor een tochtje weer even op de motor.